بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از دیدگاه اعضای هیات مدیره و مسئولین آن

چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از دیدگاه اعضای هیات مدیره و مسئولین شاخه های استانی این انجمن است.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینه ای و در بخش کیفی از سوالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و شاخه های استانی آن است. از 55 نفر عضو این گروه، 28 نفر به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. داده های گردآوری شده در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و بر اساس آمار توصیفی تحلیل شده است. پس از آن در بخش کیفی داده های مورد نیاز از طریق پاسخ های تشریحی جامعه پژوهش با رویکرد کیفی تحلیل شده اند.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان می دهد که عملکرد انجمن در برگزاری کارگاه ها و همایش ها، ارتباط با خبرگزاری ها و رسانه ها، وب سایت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خیلی خوب و خوب ارزیابی شده است. ارتباط با اساتید، دانشجویان و فعالان این رشته، ارتباط با مسئولین، ارتباط با کتابخانه ها، معرفی و تقدیر از پیشکسوتان رشته، گسترش شاخه های استانی و... در حد متوسط و ارتباط با شاخه های استانی، تعامل با سایر رشته ها و حرفه ها، ارتباط و شناساندن مفاهیم و کارکردهای رشته به جامعه، امکانات، تسهیلات و حمایت های ارائه شده توسط انجمن به اعضای خود، حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان رشته، درآمدزایی و... نیز در حد ضعیف ارزیابی شد.
نتیجه گیری
علی رغم محاسن ذکر شده، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی دارای نقاط ضعف و مشکلات زیادی است که باید در رفع آنها کوشید. عدم تلاش در رفع این مشکلات، موجودیت انجمن را با چالش جدی مواجه می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!