اثربخشی فناوری و هنر در تغییر نگرش مخاطبان بر دنیای گردشگری

چکیده:
با حضور تدریجی فناوری در دنیای صنعت و هنر در طی دهه های اخیر، ارتباطات و جامعه شناسی هنر، بیش از هر چیز «اثر هنری» را در کانون توجه خود قرارداده است. امروزه مخاطب اثر هنری تنها نظاره گر صرف نیست، بلکه مخاطب با مصرف خود به اثر هنری جان دوباره می بخشد. این مبحث رابطه ای دو سویه بین اثر و مخاطب برقرار میکند و به تعبیری دیگر، ادراک اثر هنری توسط مخاطب بروز می نماید. می توان گفت مخاطبین در علل به وجود آمدن اثر هنری شریکاند و فرآورده فرهنگی یا هنری بدون فعل مصرف، کامل نیست. مطالعه و شناخت الگوهای مصرف هنری سبب افزایش سطح فرهنگ جوامع شده و در قالب اهداف تبلیغاتی، در مقوله فرهنگ دیداری و شنیداری هر جامعه جزو لاینفک زندگی بین جوامع قرار میگیرد. برای مصارف مشتریان و مخاطبان تحت عنوان گردشگر داخلی یا خارجی، فناوری و آثار تولیدی وابسته به آن نباید به عنوان یک پدیده خارق العاده معرفی گردد، بلکه باید به عنوان یک نیاز و خصوصیت معمول زندگی در نظر گرفته شود. هنرهای بسیاری وجود دارند که در طول تاریخ به این سمت پیش رفته اند. فناوری امروزی یا دیجیتال، انقلاب بزرگی در نحوه اجرا و بیان و ارایه هنر امروز به وجود آورده است.
در این مقاله پژوهشی که به روش تحلیلی- توصیفی و کاوشی تدوین یافته، امکانات فناوری؛ فرم های جدیدی مانند هنر شبکهای، هنر نرمافزاری، چیدمان دیجیتال و واقعیتهای مجازی و... به گستره هنر اضافه نموده است. اگر به روند تولید، توزیع و مصرف آثار هنری توجه شود، رسانه ها بین تولیدکننده و مصرفکننده یا مخاطب حایلاند. آنها به دیدگاه هنری مخاطب ویژه یا گردشگر متقاضی، سفارش دهنده یا خریدار غیرمتعارف شکل میدهند. پدیده هایی مانند آگهی های بازرگانی، تبلیغات تلویزیونی و انیمیشن های رایانه ای و... به شکل فزایندهای به فرهنگ و هنر وابسته می باشند. فناوری و ارتباطات بصری سبب افزایش مخاطبان آثار گردیده است. رسانه ها و فناوری های نوین، نقش کاتالیزور را در میان مخاطبان و گردشگران داخلی و خارجی به صورت جابهجایی فرهنگ، هنر و رشد جامعه و حس مشترک بین ملل ایفا می کنند.
کلیدواژگان:

فناوری، گردشگری، هنر، مخاطب، مصارف فرهنگی، رسانه

زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!