بررسی ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و مالون دی آلدهید در پلاسما و مغز موش های صحرایی نوزاد در پی مجاورت مزمن با میدان های الکترومغناطیس50 و 900 مگاهرتز طی دوره جنینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در مطالعه حاضر اثر مواجهه مزمن طی دوران جنینی با امواج موبایل (900 مگاهرتز) و امواج الکترومغناطیس 50 هرتز بر ظرفیت آنتی اکسیدانی کل (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA) پلاسما و بافت مغز موش های صحرائی نر و ماده بررسی شده است.
مواد و روش ها
پس از باروری، 9 سر موش صحرایی ماده به صورت تصادفی در سه گروه کنترل، مواجهه با امواج موبایل (Mobile) و مواجهه با میدان 50 هرتز (LF) قرار گرفتند. در گروه LF حیوانات روزانه و تا روز قبل از زایمان 30 دقیقه درون یک سیم لوله (میدان 50 هرتز با شدت 1/5 میلی تسلا) قرار گرفتند. در گروه Mobile موش های صحرائی ماده در قفسی نگهداری می شدند که در تمام مدت بارداری یک گوشی موبایل در حالت روشن و آماده به کار زیر قفس قرار داشت و روزانه 30 دقیقه موبایل در وضعیت مکالمه قرار می گرفت. بعد از زایمان و پایان دوره شیرخواری فرزندان نر و ماده هر سه گروه در 6 گروه آزمایشی برای نمونه گیری از خون و مغز و اندازه گیری MDA و TAC قرار گرفتند.
نتایج
مقادیر TAC و MDA پلاسما و مغز بین نرها و ماده های گروه کنترل تفاوت معنی داری را نشان نداد (P> 0/05). هم چنین، TAC پلاسما گروه های Mobile و LF در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت (P> 0/05). MDA) بافت پلاسما و مغز گروه های Mobile و LF نیز در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری نشان نداد (P> 0/05).
نتیجه گیری
نتایج ما نشان داد مواجهه مزمن طی دوره جنینی با این میدان های الکترومغناطیس پیامد معنی داری بر TAC و MDA پلاسما و مغز ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!