بررسی مسمومیت با سموم ارگانو فسفره در جمعیت انسانی در ایران: یک مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
سموم ارگانو فسفره از جمله سموم شیمیایی خطرناک برای سلامت انسان محسوب می شوند. با توجه به استفاده روز افزون از این سموم به عنوان ترکیبات شیمیایی در انواع محصولات از قبیل حشره کش ها و سموم کشاورزی و نیز دسترسی راحت به این ترکیبات، انجام یک مطالعه مروری بر روی مطالعاتی که در این زمینه در ایران صورت گرفته اند، لازم به نظر می رسید.
روش ها
در این مطالعه مرور سیستماتیک منابع اطلاعات از جمله Iranmedex، Google Scholar ، SID ، PubMed با عبارت های مرتبط با سموم ارگانوفسفره به دو زبان انگلیسی و فارسی تا خرداد 1394 جستجو شدند. فقط مطالعاتی که مسمومیت با این ترکیبات را در انسان و در ایران اندازه گیری کرده بودند، وارد مطالعه شدند.
نتا یج: در مجموع 19 مقاله یافت شد که از میان آن ها 10 مقاله معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. بر اساس نتایج مطالعات مرور شده، مسمومیت با ترکیبات ارگانو فسفره در کارگران مشاغل مرتبط به دلیل مواجهه شغلی، در کودکان به دلیل مواجهه سهوی و در برخی از گزارش ها جهت اقدام به خودکشی اتفاق افتاده است.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد درصد بالایی از مسمومیت ها و گاهی تلفات ناشی از ترکیبات ارگانو فسفره ناشی از عدم آگاهی مصرف کنندگان و مواجهه یافتگان با عوارض این ترکیبات باشد. لذا جهت پیشگیری از بروز بسیاری از این مسمومیت ها، آموزش به خانواده ها و افراد با مشاغل مرتبط بسیار ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!