سنجش و مقایسه آلودگی جیوه در بافت عضله گروه های طولی مختلف ماهی کپور معمولی موجود در تالاب شادگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت بوم شناختی تالاب شادگان به عنوان یک تالاب بین المللی و با ارزش و وجود گزارش هایی مبنی بر وجود جیوه بیش از حد مجاز در آب و بافت های پرندگان این تالاب و در راستای تکمیل مطالعات قبلی، این پژوهش به سنجش و مقایسه جیوه موجود در بافت عضله گروه های طولی مختلف ماهی کپور معمولی و همچنین مطالعه میزان همبستگی جیوه با پارامتر های ریخت شناسی این ماهی شامل طول استاندارد، طول کل و وزن کل می پردازد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی 41 نمونه ماهی کپور معمولی به صورت کاملا تصادفی در فصل تابستان سال 1390 از تالاب شادگان صید شدند و سپس در سه گروه طولی طبقه بندی شدند. از بافت عضله هر کدام از ماهیان صید شده، نمونه هایی تهیه شد و غلظت جیوه کل در آن ها با استفاده از دستگاه آنالیز جیوه اندازه گیری شد. تعیین رابطه غلظت جیوه در نمونه ها با پارامترهای ریخت شناسی با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون صورت گرفت.
نتا یج: میانگین (± انحراف معیار) غلظت جیوه کل در گروه های طولی A،B و C به ترتیب 15/0±337/0، 21/0±556/0 و 19/0±798/0 بر حسب میکرو گرم بر گرم وزن خشک به دست آمد. مقایسه غلظت جیوه در بافت عضله ماهیان مربوط به این 3 گروه طولی، اختلاف آماری معنی داری را از خود نشان داد (001/0P=)، به طوری که با افزایش وزن و طول ماهیان صید شده، غلظت جیوه نیز افزایش یافت.
بحث و نتیجه گیری
غلظت جیوه در ماهیان با وزن بالاتر از 500 گرم بیشتر از حد مجاز WHOو EPA بود، لذا ضروری است که در مورد مصرف گوشت این ماهی احتیاط شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!