رابطه سبک های دلبستگی و پیوندهای والدینی با آمادگی اعتیاد در دانشجویان

چکیده:
زمینه و هدف
سوء مصرف مواد، موضوعی جدی است که جوامع انسانی را تهدید می کند. متغیر های متعددی در پیدایش، تداوم و درمان اعتیاد موثر هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و پیوند والد فرزندی با آمادگی اعتیاد در دانشجویان دانشگاه گیلان است.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. افراد مورد مطالعه، کلیه دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی93-1392 بودند که از این جامعه آماری، 289 نفر به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور، پرسشنامه پیوند والدینی و مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد می باشد، روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده ها از طریق آمار توصیفی (فراوانی، شاخص های مرکزی و محاسبه ضریب همبستگی) و آمار استنباطی(مثلا رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام، همبستگی و تحلیل واریانس) به کمک نرم افزار SPSS19 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
همبستگی پیرسون نشان داد که بین آمادگی به اعتیاد و سبک های دلبستگی اجتنابی، اضطرابی و ایمن و پیوندهای والدینی حمایت افراطی مادر و پدر، همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>P). نتایج دیگر نشان داد که بین آمادگی به اعتیاد و متغیرهای مراقبت مادر و پدر همبستگی معنادار منفی وجود دارد (01/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های به دست آمده با افزایش دلبستگی ایمن خانواده ها به فرزندان می توان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!