مقایسه و ارزیابی منابع مختلف عدم قطعیت در مطالعه اثر تغییراقلیم بر رواناب حوضه های نیمه خشک (مطالعه موردی: حوضه رودخانه اعظم-هرات یزد)

چکیده:
تحقیق حاضر تاثیر پدیده تغییراقلیم بر رواناب حوضه رودخانه اعظم هرات ، در دوره 2030-2015 میلادی با لحاظ نمودن خطای مربوط به پارامترهای تنظیم مدل بارش-رواناب و عدم قطعیت دو مدل بارش-رواناب IHACRES و HEC-HMS ، سناریوهای اقلیمی A1B، A2 و B1 حاصل از مدل های AOGCM و دو مدل ریزمقیاس نمایی آماری LARS-WG و SDSM بررسی می کند. ابتدا ضمن واسنجی و صحت سنجی مدل های بارش-رواناب، به آنالیز حساسیت پارامترهای این مدل ها پرداخته شد. در ادامه با ریزگردانی داده های اقلیمی 15 مدل AOGCM و سه سناریو اقلیمی توسط LARS-WG و معرفی هر یک از آن ها به مدل های بارش-رواناب محدوده تغییرات رواناب منطقه در دوره مذکور مشخص گردید. نتایج نشان داد دمای منطقه در دوره آتی افزایشی تا 5/1 درجه سلسیوس خواهد داشت و میزان بارش و توزیع زمانی آن تغییر می کند. طبق هر سه سناریوی انتشار و مدل های هیدرولوژیکی، رواناب در ماه های ژانویه و دسامبر افزایش و در ماه مارس، اکتبر و نوامبر کاهش می یابد. نتایج نشان داد که عدم قطعیت مربوط به مدل های هیدرولوژیکی در اکثر ماه ها بسیار بالاتر از مدل های AOGCM و سناریوهای انتشار گازهای گلخانه ای است که دلیل آن وجود پارامترهای حساس در ساختار مدل های بارش-رواناب است. برای بررسی عدم قطعیت روش های ریزمقیاس نمایی، داده های اقلیمی مدل HadCM3-A2 با دو مدل LARS-WG و SDSM ریزمقیاس شد. نتایج نشان داد، عدم قطعیت مدل های هیدرولوژیکی بسیار بزرگتر از روش های ریزمقیاس نمایی و عدم قطعیت مدل های AOGCM بزرگتر از سناریوهای انتشار گازهای گلخانه ای است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!