ارتباط اختلال استرس پس از ضربه با حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و شادمانی ذهنی در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه

پیام:
چکیده:
اهداف
ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه در جانبازان می تواند کیفیت زندگی و شادمانی دیگر اعضای خانواده از جمله همسران آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان برخی عوامل می توانند مشکلات روانی و فشار ناشی از آن را تعدیل نمایند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شدت اختلال استرس پس از ضربه و میزان حمایت اجتماعی ادراک شده با شادمانی ذهنی و کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بود.
ابزار و
روش ها
در این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1393، 302 نفر از همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ساکن شهر مشهد به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. داده ها توسط پرسش نامه های فهرست نشانه های اختلال استرس پس از ضربه، کیفیت زندگی، شادکامی آکسفورد و مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده جمع آوری شده و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن، همبستگی مجذور اتا و تحلیل رگرسیون گام به گام در محیط نرم افزار SPSS 21 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
شادمانی ذهنی و کیفیت زندگی با حمایت اجتماعی ادراک شده رابطه مستقیم و با شدت اختلال استرس پس از ضربه جانبازان رابطه معکوس داشتند (001/0p<). در مجموع، متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده، شدت اختلال استرس پس از ضربه و وضعیت اقتصادی 64% واریانس کیفیت زندگی و متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده، شدت اختلال استرس پس از ضربه و وضعیت تحصیلی 75% واریانس شادمانی ذهنی همسر را تبیین کردند.
نتیجه گیری
بالارفتن سطح حمایت اجتماعی ادراک شده و شدت پایین تر ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه جانبازان ، میزان شادکامی و کیفیت زندگی همسران آنها را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!