بررسی میزان و نوع عفونت بیمارستانی بخش های مراقبت های ویژه ترومای شهر کرمان سال 1393

چکیده:
مقدمه
بررسی های سازمان بهداشت جهانی در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که بین 5% تا 25% بیماران بستری شده در بیمارستان ها به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند؛ این میزان در بخش های مراقبت های ویژه در کشورهای پیشرفته 25% و در کشورهای در حال توسعه تا 50% است. بروز عفونت بیمارستانی می تواند میزان مرگ و میر بیماران بستری را تا دو برابر افزایش دهد. از آنجا که این میزان در بخش های مورد مطالعه تاکنون بررسی نشده است مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان بروز و نوع عفونت بیمارستانی در بخش های مراقبت های ویژه ترومای شهر کرمان انجام گردید.
مواد و روش ها
پژوهش مطالعه ای توصیفی، تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی تمام بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه ترومای شهر کرمان طی شش ماه اول سال 1393 انجام شد. معیار ورود به مطالعه بستری به مدت حداقل 72 ساعت در بخش مراقبت های ویژه و معیار خروج از مطالعه وجود علائم عفونت در بدو ورود به بخش و داشتن بیماری های زمینه ای بود. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه شامل 1- پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک و 2- پرسشنامه پایش عفونت های بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
پس از جمع آوری اطلاعات داده ها با کمک SPSS نسخه 20 و آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین میزان عفونت 2/69 و بیشترین عامل باکتریایی آسینتوباکتر در عفونت تنفسی مشاهده شد. در بررسی وضعیت عفونت خون بیماران بیشترین عامل باکتریایی مربوط به کلبسیلا و در 5/6٪ بیماران مشاهده گردید. این در حالی است که در بررسی عفونت ادراری بیشترین عامل بیماری زا مربوط به آسینتوباکتر در 4/1٪ بیماران مشاهده گردید.
نتیجه گیری
در بررسی بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه ترومای شهر کرمان مشاهده شد که بیماران بیشتر به عفونت تنفسی از نوع آسینتوبا کتر آلوده هستند که با مطالعه مشابه انجام شده در سال 2013 در یک واحد مراقبت های ویژه در کره توسط یانگ که نشان داد بیشترین عفونت در بخش ویژه عفونت تنفسی است همخوانی دارد. از آنجا که اکثر بیماران بخش ویژه از دستگاه تهویه استفاده می کنند انتظار چنین نتیجه ای دور از انتظار نیست. با توجه به آمار عفونت توجه و دقت بیشتر در پیشگیری از عفونت در بخش های ویژه ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!