مقایسه پروبیوتیک باکتریایی، مخمری و اثرات هم کوشی آن ها بر شاخص های خونی، مصرف خوراک و وزن گوساله های ماده شیرخوار هلشتاین

چکیده:
تعداد 16 راس گوساله ماده تازه متولدشده در 4 تیمار 4 تکراری موردبررسی قرار گرفتند، تیمار 1 به عنوان شاهد، به تیمار دو پروبیوتیک باکتریایی بر پایه لاکتوباسیلوس به مقدار gr1 در روز، به تیمار سه پروبیوتیک مخمری بر پایه ساکارومیسس سرویسیه به مقدارgr2 در روز و به تیمار چهار مخلوط هر دو پروبیوتیک (gr2 پروبیوتیک مخمری + gr1 پروبیوتیک باکتریایی) از روز سوم تا هفتادم پس از تولد همراه با شیر به ازای هر راس گوساله خورانده شد. جهت تعیین شاخص های خونی از قبیل گلوکز، پروتئین، تری گلیسیرید، کلسترول، کلسیم، فسفر و بتا هیدروکسی بوتیریک اسید از تمام گوساله ها در سه نوبت (بدو تولد، 40 و 70 روزگی) از سیاهرگ گردن نمونه خون گرفته و اندازه گیری شد. از نظر شاخص های خونی میزان کلسترول پایان دوره تیمار چهار کمتر و میزان βHBAو کلسیم میان دوره در تیمارهای سه و چهار بیشتر از سایر تیمارها مشاهده شد (P>0/05). مصرف خوراک و افزایش وزن در تیمارهای سه و چهار در هفته های چهارم و پنجم به میزان معنی داری بیشتر از سایر تیمارهامشاهده شد (P>0/05) سه مورد اسهال در گروه شاهد و یک مورد در تیمار دو دیده شد اما در تیمارهای دیگر هیچ موردی از اسهال مشاهده نگردید. نتایج نشان می دهد هم کوشی پروبیوتیک باکتریایی و مخمری تا سن 40 روزگی بیشترین اثربخشی را دارد و کاهش تاثیر بعد از این زمان می تواند به نحوه مصرف و تغییر جایگاه اثر پروبیوتیک ها همزمان با توسعه شکمبه مربوط باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!