ارزیابی مقایسه ای محیط کار براساس نظام آراستگی محیط قبل و بعد از اجرا در بخش های پشتیبانی بیمارستان امیراعلم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه به کارگیری اصول و الگوهای مدیریتی جهت بهبود کیفیت یکی از بهترین راه های رقابت و توسعه بیمارستان ها است. یکی از الگوهای اساسی در بهبود کیفیت، نظام آراستگی است که روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان می آورد. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه وضعیت محیط کار براساس نظام آراستگی محیط قبل و بعد از اجرای آن در بخش های پشتیبانی بیمارستان امیراعلم می باشد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع توصیفی بود که به صورت مقطعی در بخش های آشپزخانه، تاسیسات و رختشویخانه در بیمارستان امیراعلم انجام شد. اطلاعات بخش های مورد نظر قبل و بعد از تغییرات توسط پنج چک لیست که هرکدام مرتبط با هر یک از ابعاد نظام آراستگی طراحی شده بود، ثبت گردید. تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS.19 و آزمون Wilcoxon انجام گرفت.
یافته ها
در بخش آشپزخانه در کلیه مراحل میانگین امتیاز بعد از اجرای نظام آراستگی بیشتر از قبل از اجرا بود، و این افزایش میانگین در دو مرحله ی اول و پنجم معنادار بود. در بخش های تاسیسات و رختشویخانه نیز به جز در هدف آراسته سازی کارکنان، در کلیه اهداف و مراحل اجرای نظام آراستگی، باعث افزایش میانگین امتیازات شد که ارتباط معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
با استقرار نظام آراستگی در بخش های بیمارستان امیراعلم می توان انتظار داشت منافع اقتصادی، کارایی، رضایت و بهره وری کارکنان و رضا مندی بیماران افزایش یابد. پیشنهاد می شود ضمن تشکیل کمیته نظام آراستگی، این نظام در سایر بخش های بیمارستانی نیز مستقر گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
527 تا 540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!