بررسی اثر ضد قارچی و تغییرات مورفولوژیکی اسانس زیره سبز بر روی جدایه های قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس جداسازی شده در ایران

چکیده:
قارچهایی مانند فوزاریوم که به قارچهای مزرعه معروف میباشند، از لحاظ میزان تولید و سمیت توکسین، سرآمد این گروه میباشند. مهمترین نوع توکسین فومونیزین، نوع B1میباشد. فوزاریومها عموما سموم خود را در دمای پایین تر از درجه حرارت مطلوب رشد تولید میکنند. توکسین فومونیزین توسط قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس تولید میشود. در سالهای اخیر میزان آلودگی به قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس با توجه به وضعیت آب و هوایی، شرایط فیزیولوژیکی و میزان نیتروژن موجود افزایش یافته است. در این بررسی به طریق برون تنی تاثیر اسانس زیره سبز بر روی قارچهای فوزاریومورتیسیلیوئیدس جداسازی شده از ایران به روش میکرودایلوشن تعیین شد. زیره سبز با نام علمی Cuminum cyminum.L گیاهی است که ، آلدئیدکومینیک اصلی ترین ترکیب موجود در اسانس آن میباشد. این اسانس تجاری اصلاح شده، محلول در آب میباشد. این تحقیق بر روی 14 جدایه انجام شد . تست حساسیت دارویی طبق روش استاندارد M38A2 - Broth Microdillution NLCCLS با دو بار تکرار انجام شد. بیشترین میزان فراوانی MIC (حداقل غلظت ممانعت کننده) در غلظت 0/195μg/m با 42/48% جدایه حساس بوده و کمترین فراوانی در غلظت 0/293 μg/m با 7/14% جدایه حساس بود. در آزمایش MFC (حداقل غلظت کشنده) نتایج بیشترین میز ان فراوانی در غلظت 0/39 μg/m با 42/84% و کمترین فراوانی در غلظت های 0/146 ،0/293 و0/586 μg/m با 7/14% به دست آمد . میزان MIC جدایه های مختلف اسانس زیره سبز بین 0/39-0.097 μg/m با MFC آنها 0/781-0/146 μg/ml محاسبه شد. اثر اسانس بر روی تغییر شکل کنیدی های این قارچ به روش میکروسکوپی نیز به اثبات رسید. نتایج این مطالعه نشان دهنده موثر بودن این اسانس در مهار رشد قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
705 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!