بررسی مقایسه ای حضور پروتئین CD105 در ضایعه های دهانی دارای دیسپلازی و مخاط سالم به روش رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی

چکیده:
مقدمه
تحقیقات کمی در مورد تشکیل عروق خونی در ضایعه های دیسپلاستیک انجام شده و چون CD105 به عنوان یک نشان گر در عروق خونی تازه تشکیل شده بروز پیدا می کند، در این مطالعه حضور این پروتئین در ضایعه های دیسپلاستیک در مقایسه با مخاط سالم بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی و مقطعی، 20 بلوک پارافینی ضایعه های دهانی از بیماران 10 سال اخیر بخش آسیب شناسی دهان و فک و صورت دانشکده دندان پزشکی با تشخیص دیسپلازی بر اساس معیارهای هیستولوژی، با روش نمونه گیری آسان انتخاب گردیدند. 20 نمونه مخاط نرمال نیز از بیماران جراحی ایمپلنت یا جراحی مولر سوم به دست آمد. نمونه ها جهت تایید تشخیص وجود نشان گر CD105 به صورت ایمونوهیستوشیمیایی رنگ آمیزی و توسط دو پاتولوژیست هم زمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین تعداد نواحی رنگ گرفته با نشان گر CD105 به عنوان میانگین دانسیته عروق در هر نمونه تعیین گردید. داده ها با آزمون Mann-whitney مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0/05 = α).
یافته ها
میانگین بروز نشان گر CD105 در گروه مخاط سالم 0 ± 0 و در گروه ضایعه های دیسپلاستیک 6/19 ± 7/58 بود. اختلاف معنی داری میان میانگین دانسیته عروق دارای نشان گر CD105 در دو گروه نشان داده شد (0/001>p value).
نتیجه گیری
با توجه به نبودن پروتئین CD105 در مخاط سالم و بروز آن با اختلاف معنی دار در مخاط دیسپلاستیک، می توان گفت حضور دیسپلازی در مخاط همراه با شروع و تشکیل عروق خونی جدید می باشد و نشان گر CD105 می تواند در شناسایی عروق خونی جدید همراه با تغییرات دیسپلازی کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!