بررسی آزمایشگاهی حدت جدایه های قارچ متاریزیوم آنیزوپلیه (Metarhizium anisopliae) در کنترل زیست شناختی نوچه هیالوما مارژیناتوم (Hyalomma marginatum)

چکیده:
با توجه به مقاومت به بعضی از سموم شیمیایی تمایل جهانی به استفاده از مواد سالم در محیط زیست رفته است. در کشور ما به دلیل دامداری سنتی و خسارات ناشی از کنه ها، کنترل زیست شناختی اهمیت زیادی دارد و لزوم مطالعه ای در خصوص کنترل زیست شناختی کنه ها به عنوان یک روش جایگزین یا همزمان با سموم شیمیایی ضروری است. این تحقیق به منظور بررسی حدت چهار جدایه قارچی متاریزیوم آنیزوپلیه در کنترل زیست شناختی نوچه های هیالوما مارژیناتوم انجام شد. تعداد 450 عدد نوچه کنه های پرورش یافته در شرایط آزمایشگاهی در گروه های تیمار و شاهد مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد جدایه های قارچی آزمایش شده حدت متفاوتی دارد. به طوری که جدایه متاریزیوم آنیزوپلیه M14 بیشترین حدت را داشت. بین گروه های تیمار و شاهد اختلاف معنی دار بود(05/0 > p). با توجه به نتایج، توصیه به مطالعات تکمیلی در شرایط میدانی می شود تا بتوان برخی از جدایه های این قارچ را به عنوان یکی از عوامل کنترل زیست شناختی مراحل مختلف سیر تکاملی کنه هیالوما مارژیناتوم در سطح تجاری معرفی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!