تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرسنل بخش های مراقبت ویژه تروما در زمینه کاربرد مهارکننده های فیزیکی شهر کرمان سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
مهارکننده های فیزیکی، به طور شایع در بخش های مختلف بیمارستانی به ویژه در بخش های ویژه برای اطمینان از ایمنی و کنترل بی قراری بیمار و پیشگیری از جابجایی تجهیزات طبی متصل به بیمار استفاده می شوند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر اجراء برنامه آموزشی بر دانش و عملکرد پرسنل بخش های مراقبت ویژه در زمینه استفاده از مهارکننده های فیزیکی است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مداخله نیمه تجربی است که بر روی پرسنل شاغل در بخش های مراقبت ویژه ترومای شهر کرمان در سال 1393 انجام شد. نمونه های مورد مطالعه به صورت تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و در هر گروه 35 پرسنل قرار گرفت. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های ویژگی های دموگرافیک، سنجش دانش و سنجش عملکرد پرسنل در زمینه مهار کننده های فیزیکی است که یک بار قبل از برگزاری برنامه آموزشی توسط همه اعضاء نمونه تکمیل شد. سپس برنامه آموزشی در زمینه کاربرد مهار کننده های فیزیکی برای گروه مداخله ارائه شد و 2 هفته بعد مجددا همان پرسشنامه ها توسط گروه مداخله پاسخ داده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از آزمون های تی زوج، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که پس از اجراء برنامه آموزشی بهبود معناداری در نمرات دانش (001/0p<) و عملکرد خوداظهاری (001/0p<) گروه مداخله در زمینه استفاده از مهارکننده های فیزیکی ایجاد شد.
بحث و نتیجه گیری
یافته ها نشان دهنده سطحی از دانش و عملکرد پرسنل در زمینه کاربرد مهارکننده های فیزیکی است که نیاز به اجراء برنامه آموزشی را آشکار ساخته و برگزاری چنین برنامه هایی می تواند موجب بهبود قابل توجه دانش و عملکرد پرسنل گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1549715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!