بررسی میزان آگاهی بیماران مراجعه کننده به مراکز تصویربرداری بیمارستان های استان یزد در مورد خطرات پرتوهای یونیزان در سال 1393

چکیده:
مقدمه
بیماران باید از خطرات پرتوهای یونیزان مورداستفاده در آزمون های تصویربرداری پزشکی مطلع باشند تا بتوانند تصمیم های مناسبی درروند تشخیص و درمان بیماری خود داشته باشند. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان آگاهی بیماران مراجعه کننده به مراکز تصویربرداری بیمارستان های استان یزد در مورد خطرات انجام آزمون های رادیولوژی و سی تی اسکن می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است که بر روی 251 نفر بیمار از فروردین تا خرداد 1393 انجام شد. پرسشنامه ای با 33 سوال شامل سوالاتی در زمینه اطلاعات جمعیت شناسی، آگاهی از روش های مختلف تصویربرداری پزشکی و خطرات احتمالی مرتبط با آن و همچنین سوالاتی درباره انتظارات بیماران از پزشکان در بین بیماران توزیع شد و از آن ها خواسته شد که آن را تکمیل نمایند.
یافته ها
میانگین نمره مربوط به آگاهی بیماران 21/56 درصد و انحراف معیار برابر با 78/16 درصد بود. رابطه معنی داری بین سن، جنسیت و مدرک تحصیلی بیماران با میزان آگاهی آن ها مشاهده شد. درحالی که 6/95 درصد بیماران انتظار داشتند که پزشکشان در مورد منافع و خطرات احتمالی هر آزمون به آن ها توضیح دهد ولی فقط 6 درصد پزشکان در این مورد به آن ها توضیح داده بودند.
نتیجه گیری
آگاهی بیماران می تواند نقش مهمی در کاهش انجام آزمون های تصویربرداری غیر ضروری ایفا نمایند ولی باوجود تمایل فراوانی که در بین بیماران جهت کسب آگاهی در این زمینه وجود دارد، میزان آگاهی آن ها در این موضوع مطلوب نمی باشد. بنابراین باید با اتخاذ راهکارهایی آگاهی بیماران را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!