سنجش نگرش ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ایمنی بیمار از اجزاء بسیار مهم کیفیت مراقبت های سلامت محسوب می شود و برای هر نظام مراقبت سلامتی که در پی بهبود کیفیت است اولویت دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش پرستاران درخصوص ایمنی بیمار در بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی
مطالعه مقطعی حاضر در سال 1392 انجام شد. 237 نفر از پرستاران شاغل در دو بخش اورژانس و مراقبت های ویژه هفت بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق پرسش نامه نگرش ایمنی که روایی و پایایی آن به تائید رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آنوا و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
24 درصد افراد مورد مطالعه نمره ایمنی ضعیف و نامناسب، 49 درصد نمره ایمنی قابل قبول و 27 درصد نمره ایمنی بسیار خوب و عالی به بخش شاغل در آن دادند. بالاترین امتیاز به بعد شناخت استرس، و پایین ترین امتیاز نیز به بعد ادراک مدیریت اختصاص داشت. تفاوت معناداری در دیدگاه پرستاران اورژانس و مراقبت های ویژه با ابعاد مختلف نگرش ایمنی بیمار مشاهده نشد. همه ابعاد پرسش نامه به جز بعد شناخت استرس، دارای همبستگی معناداری با دو پیامد مورد مطالعه بودند و مقدار آن بین 0/01= r تا 0/37=r قرار داشت.
نتیجه گیری
نیاز به درک عمیق نسبت به جو و فرهنگ ایمنی در بیمارستان از جانب سیاست گذاران در اجرای این خط مشی ها از سوی مدیران اجرایی در بیمارستان ها جهت نائل شدن به اثربخشی بالا در ارائه خدمات بالینی لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!