بررسی تاثیر تحریک سیستم نورونهای آینه ای، بر رشد مهارتهای زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیشرفتهای اخیر در عصب پژوهی، منجر به کشف نورون های جدیدی در مغز میمون ماکاک، تحت عنوان نورون های آینه ای شده اند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی تحریک سیستم نورونهای آینه ای از طریق تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی با رشد مهارتهای کلامی کودکان اوتیستیک است.
روش
این پژوهش تجربی-کاربردی، به صورت انتخاب نمونه در دسترس در مراکز اوتیسم تهران اجرا شد؛ به اینصورت که، ابتدا محققان بر مبنای تحریک سیستم نورون های آینه ای، با استفاده از تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی یک مدل کاربردی و آسان برای توانبخشی کودکان اوتیستیک طراحی و سپس به کمک روش آموزش TPR)، در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی 21 جلسه یک پژوهش آزمایشی روی یک دختر هشت ساله اوتیستیک اجرا و نتایج مثبت و موثر آن را مشاهده کردند. سپس نمونه های دیگر، یعنی پنج دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله تک زبانه فارسی زبان به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و 24 جلسه، به صورت سه جلسه 20 تا 30 دقیقه ای در هفته تحت آموزش قرارگرفتند و رشد مهارت های زبان دریافتی، بیانی وگفتار آنها با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. هر آزمودنی به عنوان شاهد یا کنترل خودش پیش و پس از دوره گفتار درمانی بر مبنای تحریک سیستم نورونهای آینه ای بررسی شد. پس از گذشت دو ماه از توقف دورهی 14 هفته ای، کلیه آزمودنی ها مجددا با جدول امتیازدهی بررسی شدند و در نهایت پایداری نتایج ارزیابی شد. برای تحلیل آماری داده ها، از نسخهی 16 ام نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاکی از آن است که میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت زبان دریافتی (006 / p=0) ، زبان بیانی ( 023 / p=0) و گفتار (049 / p=0 ) آزمودنی ها تفاوت معناداری وجود دارد (فرض 05 / p>0 ).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان می دهند که تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی، که به عنوان تمرین در طول دوره مداخله ارائه شد، باعث رشد مهارتهای زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک شده است؛ بنابراین از این روش میتوان به عنوان روش مکمل در گفتار درمانی کودکان اوتیستیک بهره برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!