بررسی ارتباط بین پاسخ مغز انسان به مواد محرک و شخصیت فرد مصرف کننده

پیام:
چکیده:
مقدمه
یک مشکل اصلی در بررسی عوامل روانشناختی در پژوهش های مبتنی بر وابستگی به مواد این است که نمی توان به جهت علی پاسخ داد که فردی که مواد مصرف می کند تحت تاثیر شخصیت خود به این سمت گرایش پیدا می کند و یا مصرف مواد سبب تغییر شخصیت فرد در جهت خاصی می شود.
روش
در این مقاله با استفاده از شبیه سازی عددی یک مدل ریاضی وجود ، پاسخ مغز انسان به مصرف یک دوز ماده ی محرک مت آمفتامین بررسی شد. این شبیه سازی ها قابلیت پیش بینی نحوه ی عملکرد فرد را بر اساس نوع شخصیت او نشان می دهند. پارامتر برونگرایی شخصیت افراد برای فرد درونگرا عدد 5/0 و فرد برونگرا عدد 5/1 را در نظر می گیرد. در این مقاله، داده ها در پژوهش جداگانه ای از میان مراجعه کنندگان مرد مبتلا به سوء مصرف مت آمفتامین به مراکز اقامتی میان مدت در شهر اصفهان جمع آوری شده اند.
یافته ها
نتایج حاصل از شبیه سازی ها نشان می دهند یکی از علل گرایش مصرف کنندگان به این مواد به نوع شخصیت آن ها بازمی گردد. پس از مصرف یک دوز ماده ی محرک مت آمفتامین، افراد درونگرا با سرعت بیشتری به شخصیت پایه ی خود بازگشته اند و میزان سطح فعالیت مغز برای آنها، نسبت به افراد برونگرا، کمتر بوده است.
نتیجه گیری
از طریق شبیه سازی عددی می توان برای کاهش گرایش به اعتیاد با توجه به جنبه ی علی آن عمل کرد. مشاهدات حاصل از شبیه سازی می توانند برای تداخل در سومصرف محرک ها و کاهش گرایش به این مواد استفاده شوند. جنبه های روانشناسی ارتباط متقابل برونگرایی شخصیت افراد و مصرف محرک ها مورد بحث قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!