بهینه سازی و بررسی ویژگی های فیزیکی لیپوزوم-های حاوی نایسین

چکیده:
سابقه و هدف
نایسین به عنوان ماده ضدمیکروبی در صنایع غذایی و داروئی کاربردهای متعددی دارد. در فرم آزاد، به دلیل واکنش با قند احیاء کننده و به طور غیراختصاصی با باند شدن بر لیپیدها و پروتئین ها خاصیت ضد میکروبی آن کاهش می یابد. برای غلبه بر این محدودیت، درون پوشانی نایسین با استفاده از لیپوزوم گزارش شده است. لیپوزوم ها به دلیل امکان درون پوشانی مواد محلول در آب، محلول در چربی و همچنین زیست تخریب پذیری، قابلیت استفاده گسترده در صنایع غذایی را دارند. هدف این کار تحقیقی، بهینه سازی و بررسی ویژگی های فیزیکی لیپوزوم های حاوی نایسین است.
مواد و روش ها
در این تحقیق، از روش سطح پاسخ برای بهینه سازی تولید لیپوزوم ها به روش گرمایی استفاده شد. طرح مرکب مرکزی شامل 18 آزمایش با در نظر گرفتن سه متغیر، غلظت فسفولیپید (14/0 تا 14/2 گرم) ، سرعت فرآیند(500 تا 1360 دور در دقیقه) و زمان فرآیند(30 تا 90 دقیقه) و بررسی اثرات این متغیرها روی اندازه ذرات لیپوزوم ها، ارزیابی شد. سپس، کارایی درون پوشانی، آزمون های گرماسنجی اسکنی افتراقی و میکروسکوپ الکترونی گذاره برای نمونه بهینه شده، انجام گرفت.
یافته ها
مقادیر بهینه متغیرهای غلظت فسفولیپید، سرعت فرآیند و دمای فرآیند در بهینه سازی، به ترتیب 14/2 گرم، 930 دور در دقیقه و 90 دقیقه بود. نتایج حاصل از گرماسنجی اسکنی افتراقی (DSC)، تشکیل ساختارهای جدید را نشان داد و کارایی درون پوشانی کپسول های لیپوزومی حاوی نایسین، 30% محاسبه گردید.
نتیجه گیری
در این مطالعه لیپوزوم های حاوی نایسین، به طور موفقیت آمیزی با روش گرمایی تولید شدند و نتایج حاصل از گرماسنجی اسکنی افتراقی (DSC) و میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) تاییدی بر تشکیل ساختار لیپوزوم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1554217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!