تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر ارتقای فعالیت جسمانی کارمندان جزیره ابوموسی

چکیده:
مقدمه
ارتقای فعالیت های جسمانی یکی از موثرترین استراتژی ها جهت کاهش خطر بعضی از بیماری های غیر واگیر و مزمن است. یکی از رویکردهای نظری برای ارتقای فعالیت جسمانی، الگوی فرانظری می باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر ارتقای فعالیت جسمانی در کارمندان جزیره ابوموسی بود.
روش ها
در مطالعه نیمه تجربی حاضر، کارمندان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و در سه مرحله قبل، 3 و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی شامل اطلاعات دموگرافیک، مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمی، منافع و موانع درک شده و خودکارامدی نسبت به فعالیت جسمانی بود. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری نیز شامل سخنرانی، بحث گروهی، پوستر، پمفلت و فیلم آموزشی بود. داده ها در نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
قبل از مداخله آموزشی، گروه مداخله و شاهد از نظر فعالیت جسمانی اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند. در افراد گروه مداخله، 3 ماه پس از مداخله آموزشی، فعالیت جسمانی به طور معنی داری افزایش یافت (05/0 > P). 6 ماه پس از مداخله آموزشی، میزان فعالیت جسمانی در گروه مداخله و شاهد اختلاف معنی داری را نشان نداد (05/0 < P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله مبتنی بر الگوی فرانظری می تواند در تغییر رفتار فعالیت جسمی کارمندان تا 3 ماه بعد از مداخله آموزشی موثر باشد، اما تغییرات ایجاد شده ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. بنابراین، باید از این الگو جهت ارتقای فعالیت جسمی به طور مداوم استفاده شود و تا رسیدن تمام افراد به مرحله حفظ و نگهداری ادامه یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!