کاربردهای فصد در بیماری های رحم

چکیده:
سابقه و هدف
طب سنتی ایرانی براین باور است که تعادل یا عدم تعادل چهار خلط در بدن باعث سلامتی یا ایجاد بیماری در انسان می شود. فصد یکی از تکنیک هایی است که بوسیله آن تعادل از دست رفته بدن، دوباره تامین می شود. بدین صورت که هر یک از اخلاط زائد از طریق شکاف در عروق با تیغ خارج می شوند. از سوی دیگر کاربرد نامناسب آن می تواند عوارضی ایجاد نماید. این مسئله لزوم شناخت کامل مبانی فصد و کاربردهای آن را در درمان بیماری های مختلف می رساند. رحم از اعضای اصلی بدن و محل تکون و تولد فرزند است که بیماری های آن با بیماری های اعضای دیگر در تقابل است. بنابراین توجه به سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا این مطالعه به منظور تبیین دیدگاه طب سنتی ایرانی درمورد کاربرد فصد در بیماری های رحمی طراحی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه، با بررسی منابع طب سنتی از جمله قانون، ذخیره خوارزمشاهی، خلاصه الحکمه، اکسیر اعظم و سایر کتب مطالب مختص به بیماری های رحمی و درمان آن ها و جایگاه فصد در درمان بیماری های رحمی جمع آوری و دسته بندی گردید. همچنین با استفاده از پایگا ه های اطلاعاتی به جستجوی مقالات چاپ شده طب کلاسیک در این مورد پرداخته شد.
یافته ها
در طب سنتی فصد در مواردی از بیماری های رحمی از جمله منوراژی، آمنوره، نازایی، انحراف رحم، ترشحات رحم، بثورات و زخم های رحمی و خارش رحم مورد استفاده قرار می گیرد. در طب مدرن شواهدی دال بر تاثیر فلبوتومی در بیماری های رحمی یافت نشد.
نتیجه گیری
گرچه در طب کلاسیک بجز موارد اندکی از فصد به عنوان درمان بیماری ها استفاده نمی شود، اما با توجه به استفاده از این روش در طول قرن ها در درمان بیماری ها از جمله بیماری های رحم، جا دارد با تحقیق و پژوهش بیشتر و با انجام مطالعات کارآزمایی بالینی جایگاه واقعی آن شناسانده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!