مقایسه اثر ماساژ کوتاه مدت با تمرینات تسهیل عصبی عضلانی بر درد گردن و شانه کارمندان، ناشی از نقاط ماشه ای میوفاشیال در عضله ذوزنقه

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به شیوع بالای دردهای میوفاشیال عضله ذوزنقه در کاربران کامپیوتر(کارمندان) که منجر به ناتوانی، غیبت از کار، خستگی زودرس همچنین کاهش کارایی کارمندان به دلیل سردردهای مکرر ناشی از وجود نقاط ماشه ای در گردن می شود، لازم است تا به بررسی روش های درمانی برای تسکین این دردها پرداخته شود. لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر ماساژ کوتاه مدت با تمرینات کشش تسهیل عصبی عضلانی NFE (Neuromuscular Facilitation Exercises) بر درد گردن و شانه کارمندان دارای نقاط ماشه ای در عضله ذوزنقه می باشد.
روش بررسی
مطالعه به روش کارآزمایی بالینی روی 42 بیمار(کارمندان زن و مرد علوم پزشکی مشهد) انجام گرفت. گروه مورد مطالعه شامل بیمارانی بود که علائم بالینی و معاینه فیزیکی مبنی بر وجود نقاط ماشه ای در ناحیه گردن در آنها وجود داشت. افراد پس از مشابه سازی از نظر سن، مدت زمان علائم و شدت درد، به صورت تصادفی به سه گروه کنترل، گروه تجربی1(ماساژ کوتاه مدت) و گروه تجربی2( تمرینات NFE) تقسیم شدند. مداخله درمانی روی بیماران انجام گرفت و قبل و بعد از درمان شاخص های شدت درد، درد گردن، درد شانه، ناتوانی شانه، ناتوانی و درد شانه، بررسی شد و تغییرات در داخل گروه و بین سه گروه با استفاده از روش آماری آنوا یک طرفه مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج
ماساژ کوتاه مدت و تمرینات NFE پس از یک جلسه باعث کاهش معنی دار درد شد(05/0>P). و درد گردن، درد شانه، ناتوانی شانه، ناتوانی و درد شانه به طور معنی داری کاهش یافت(05/0>P) اما تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد(05/0P>).
نتیجه گیری
به نظر می رسد هر دو روش ماساژ کوتاه مدت و تمرینات NFE، اثر مشابهی در درمان درد نقاط ماشه ای عضله ذوزنقه دارند. با توجه به تحقیقات کمی که در این زمینه انجام شده است، نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!