علت تروما و پیامد نهایی حاصل از آن در بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس؛ یک مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تروما اولین علت مرگ و میر و از علل اصلی از کار افتادگی و معلولیت جمعیت فعال در کشورهای در حال توسعه می باشد. بر طبق پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت تا سال 2020 میلادی، حوادث ناشی از تصادفات به تنهایی دومین علت سال های از دست رفته زندگی در سراسر جهان را به خود اختصاص خواهند داد. استفاده از روش های پیشگیری کننده در زمینه وقوع تروما زمانی موثر واقع می شود که اطلاعات و آمار دقیقی درباره میزان بروز انواع مکانیسم های تروما و نتایج حاصل از آنها در جامعه موجود باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع علل مختلف تروما و پیامد نهایی حاصل از آنها در بیماران ترومایی بستری شده در اورژانس سه مرکز آموزشی و درمانی شهر اصفهان طراحی شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی در بیماران ترومایی که در فاصله زمانی اول مهر ماه تا پایان آذر ماه 1389 به اورژانس سه بیمارستان شهر اصفهان مراجعه کرده بودند صورت گرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق چک لیستی مشتمل بر داده های دموگرافیک، مکانیسم تروما، محل رویداد حادثه، نحوه انتقال بیماران، محل آناتومیک آسیب و پیامد نهایی بیماران بعد از 24 ساعت انجام شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS و با روش های آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند.
یافته ها
1363 بیمار با میانگین سنی 35/17±5/30 سال طی این مدت به اورژانس های سه مرکز مورد مطالعه مراجعه کرده بودند (73.6% مرد). میانگین فاصله زمانی وقوع حادثه تا حضور آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی بر بالین بیماران 81/7±9 دقیقه و میانگین مدت زمان انتقال بیمار به بیمارستان 49/14±07/27 دقیقه بود. تصادف با وسیله نقلیه موتوری و سقوط از ارتفاع به ترتیب شایع ترین مکانیسم های تروما و در عین حال شایع ترین علت مرگ و میر بودند (001/0>p). میزان مرگ و میر و بستری مردان به ترتیب 7 و 4/3 برابر زنان بود (04/0= p). 1235 بیمار (6/90 درصد) با حال عمومی خوب ترخیص شدند. مرگ و میر و نیاز به بخش مراقبت های ویژه به ترتیب 66/0 ( 9 بیمار) و 82/6 (93 بیمار) درصد برآورد گردید. بیشترین میزان فوت مربوط به گروه سنی 24-15 سال (001/0>p) و بیشترین میزان بستری مربوط به گروه 44-25 سال بود (001/0>p). بیشترین میزان فوت به دنبال ترومای قفسه سینه و سپس ترومای سر و صورت اتفاق افتاده بود.
نتیجه گیری
تصادف با وسایل نقلیه موتوری و سقوط از ارتفاع به تنهایی بیش از 80 درصد از علل مراجعه بیماران به واحد های ترومای اورژانس سه بیمارستان مورد مطالعه را به خود اختصاص داده بودند. این در حالی است که همین دو علت شایعترین مکانیسم تروما در بیماران فوت شده و نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه نیز بودند. بیش از 90 درصد بیماران با حال عمومی خوب از بخش اورژانس یا سایر بخش های بستری ترخیص شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!