بررسی بافتی و مولکولی و اثر سینرژیسم نانو ذرات مس با آنتی بیوتیک بر تومورهای سرطان کولورکتال آلوده به کلبسیلا پنومونیه

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان کولورکتال دومین سرطان رایج در جهان می باشد. دامنه تغییرات ژنتیکی در ایجاد سرطان کولورکتال وسیع بوده و بررسی ها نشان می دهد که عفونت با باکتری کلبسیلا پنومونیه که حاوی ژن های pksاست، می تواند باعث شروع سرطان کولورکتال شود. کلبسیلا عامل بیماری های عفونی با درمان سخت است.اثرات جانبی مصرف آنتی بیوتیک که برای درمان به کار می رود بسیار بالاست. این مطالعه با هدف مسیری برای از بین بردن مقاومت دارویی و استفاده از دوز پایین آنتی بیوتیک در نوعی عفونت خاص باکتریایی که امکان ایجاد تغییر در سلول روده ای و بروز سرطان می شود و شاید به پیشگیری یا درمان کمکی کنند طراحی شده است.
روش کار
در این روش بعداز تهیه نانو ذرات مس با اندازه 20 نانومتر و درجه خلوص 09/99 %، جداسازی و شناسایی باکتری کلبسیلا با استفاده از روش های رایج میکروبیولوژی مولکولی انجام شد. جهت شناسایی مقاومت باکتری دیسک گذاری به روش کربی و بایر(Kirby&bauer) همراه با غلظت های متفاوت نانوذره مس صورت پذیرفت. اثر هم افزایی با آنتی بیوتیک با آغشته کردن دیسک آنتی بیوتیک های مورد استفاده با بیشترین غلظت نانو ذره مس که اثر مهارکنندگی نداشت صورت گرفت. در این مطالعه سویه های حاوی ژن pksاز طریق pcrشناسایی و جداسازی شدند، سپس با تست های مختلف اثرات ضد میکروبی نانوذرات مس و آنتی بیوتیک های بر روی سویه های مذکور مورد بررسی قرار گرفت. آنتی بیوتیک های مقاوم به سویه های مذکور شناسایی شد. نسبت به نانو ذرات مس باکتری های مزبور حساس بوده بیشترین غلظت نانو ذرات مس که اثر مهارکنندگی نداشت انتخاب شد.
یافته ها
سنجش هاله عدم رشد نشان داد که غلظتppm52 بالاترین غلظتی است که اثر بازدارندگی نشان می دهد.کلبسیلا پنومونیه به آنتی بیوتیک های اریترومایسین، پیپراسیلین، کلیندامایسین و آموکسی سیلین مقاوم و دربررسی اثر سینرژیسم، اثر هم افزایی این دو ماده بر باکتری کلبسیلا پنومونیه خاصیت ضد میکروبی نشان داد.
نتیجه گیری
با استفاده از کمترین غلظت نانوذرات که اثر سینرژیستی با آنتی بیوتیک های مقاوم نشان می دهد، می توان با استفاده از نانوبیوتیک این بیماری را درمان و پیشگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!