بررسی اثرات ضد میکروبی کلرهگزیدین و دو غلظت اسانس آویشن در پالپ تراپی دندانهای شیری

چکیده:
زمینه و هدف
پوسیدگی دندانهای شیری بصورت تهاجمی میتواند پالپ را درگیر سازد. آنچه در درمان پالپکتومی دندانها اتفاق میافتد، همانا از بین بردن هرچه کامل میکروارگانیزمها و فرآورده هایشان میباشد. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات ضدمیکروبی محلول اسانس آویشن در مقابل کلرهگزیدین
می باشد.
روش اجرا: در یک مطالعه آزمایشگاهی 40 دندان که تحلیل ماکروسکوپی بیش از یک-سوم طول ریشه نداشتند،پالپکتومی و با انتروکوکوس فکالیسعفونی شدند. دندانها در چهار گروه با محلولهای نرمال سالین، کلرهگزیدین %2/0، و اسانس آویشن%2 و %5/0 مورد شستشوی کانال قرارگرفتند. در پایان کشت میکروبی انجام و ویژگی ضدعفونی کنندگی آنها بررسی شد. 4 دندان هم برای تایید انجام آزمایشها اختصاص داده شد. از آزمونهای آماری Kolmogorov–Smirnov test، Kruskal-Wallis testو همچنین برای مقایسه دو به دوی اثر ضد میکروبی محلولها از Mann-Whitney استفاده شد. سطح معناداری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که آویشن 2% بیشترین میزان ضدعفونی کنندگی را در میان چهار محلول داشته است. آویشن 5/0% نسبت به کلرهگزیدین 2/0% خاصیت ضدعفونی کنندگی بیشتری داشت، اما این اختلاف معنادار نبود. اما آویشن 2% اختلاف معناداری را نسبت به کلرهگزیدین 2/0% نشان داد.
نتیجه گیری
حذف باکتری ها به عنوان عامل مهم ایجاد بیماری های پالپ از اهداف پالپ تراپی می باشند. بکارگیری شستشودهنده های شیمیاییدر حذف آنها اهمیت دارد. روی آوردن به محصولات مشابه طبیعیرو به گسترش است. محلول اسانس آویشن %2 با اثربخشی بیشتر و معنادار نسبت به کلرهگزیدین می تواند به عنوان یک شستشودهنده و ضدعفونی کننده در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!