شناسایی عوامل موثر بر تولید هزینه های بستری در بیمارستان های دولتی: یک مطالعه کیفی

چکیده:
مقدمه
بیمارستان ها به عنوان یکی از پر هزینه ترین سازمان های ارائه خدمات بهداشتی -درمانی مطرح می باشند. در این مطالعه نسبت به شناسایی عوامل موثر بر تولید هزینه های بستری حول ابعاد سه گانه نظام سلامت شامل دریافت کنندگان، ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی و سازمان های بیمه گر اقدام گردید.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کیفی بود که به شیوه پدیدارشناسی انجام گردید. در این پژوهش 12 نفر از صاحب نظران و کارشناسان خبره در زمینه مدیریت و کنترل هزینه های بیمارستان که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند ، شرکت نمودند. اطلاعات با استفاده از بحث گروهی متمرکز جمع آوری شد. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل چارچوبی استفاده گردید.
یافته ها
عوامل موثر بر تولید هزینه های بستری در قالب سه کد اصلیدریافت کنندگان، ارائه دهندگان خدمات درمانی و سازمان های بیمه گر طبقه بندی گردید. فقدان دانش و آگاهی لازم و کمرنگ بودن اهمیت خود مراقبتی به عنوان مهم ترین کدهای فرعی تشکیل دهنده کد اصلی فرد بیمار و عوامل ضعف مدیریت و نظارت، بستری های طولانی مدت بیمار در دوران نقاهت، عدم اجرای برنامه پزشک خانواده، تعهدات ضعیف و مشکلات ساختاری سازمان های بیمه گر نیز به عنوان مهم ترین کدهای فرعی مرتبط با کدهای اصلی ارائه دهندگان مراقبت و سازمان های بیمه گر شناسایی گردید.
بحث و نتیجه گیری
با ارتقاء و بهبود برنامه های خودمراقبتی، سلامت محور نمودن مراقبت های ارائه شده، اجرای برنامه پزشک خانواده در کنار ایجاد مراکز درمان بستر، تخصصی نمودن مدیریت بیمارستان ها، بهبود کمیت و کیفیت نظارت های اعمال شده و اصلاح ساختار کارشناسی سازمان های بیمه گر می توان نسبت به مدیریت هزینه های بستری اقدام نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!