بررسی رفتار جستجوی اطلاعات سلامت شهر کرمان و نقش کتابخانه های عمومی در این زمینه

چکیده:
مقدمه
مشتریان سلامت هنگام جستجوی اطلاعات سلامت با چالش های متعددی مانند پیچیدگی سیستم سلامت، افزایش شیوع و بروز بیماری های مزمن، نیاز به شرکت در مراقبت و افزایش اطلاعات قابل دسترسی از منابع متعدد و مختلف روبه رو هستند. بی توجهی به اهمیت رفتار جستجوی اطلاعات سلامت و اثر بخشی ارائه خدمات کتابخانه در این زمینه، سبب شده مطالعات محدودی در مورد رفتار اطلاع یابی سلامت جوامع در حال توسعه همچون ایران صورت بگیرد.
روش
این مطالعه یک مطالعه پیمایشی است که بر روی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمان انجام گرفت. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 373 نفر تعیین گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و نیز از آزمون کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19انجام گرفت.
نتایج
33/1 % معتقد بودند که کتابخانه در کسب اطلاعات سلامت اصلا نقشی ندارد و 9/8 % نیز اعتقاد داشتند که کتابخانه نقش زیادی در این زمینه ایفا می کند. بین سن، جنس، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و شغل افراد با تشخیص بیماری ارتباط معنا داری مشاهده شد. بین نقش کتابخانه در کسب اطلاعات سلامت و سن هم ارتباط معناداری مشاهده گردید.
نتیجه گیری
بررسی رفتار جستجوی اطلاعات سلامت افراد می تواند به عنوان ابزاری موثر به برنامه ریزان، مسولان و متولیان کمک نماید. اگرچه فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد چشمگیری داشته و اینترنت بیشترین سهم را در بین کانال های دسترسی افراد به اطلاعات سلامت مورد نیاز آنان ایفا می کند، اما کتاب هنوز هم به عنوان یک منبع مهم و رایج دسترسی به اطلاعات محسوب می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!