بررسی میزان اثربخشی روش های خرید اقلام سرمایه ای در معاونت آماد و پشتیبانی ناجا

چکیده:
با توجه به اهمیت روزافزون و بسیار بالای وظیفه خرید در سازمان های مختلف به خصوص سازمان های نظامی و انتظامی که با امنیت و جان و مال شهروندان در ارتباط هستند، این پژوهش با پرداختن به موضوع روش های خرید اقلام سرمایه ای و ارائه مفاهیمی از قبیل خریدهای تمرکزی، غیر تمرکزی و همچنین نیمه تمرکزی بر آن است تا اثربخشی روش های خرید اقلام سرمایه ای در آمادوپشتیبانی نیروی انتظامی را بررسی نماید. لذا خرید به موقع با روش های صحیح و قیمت مناسب در کاهش هزینه ها و نتیجه افزایش سودآوری و کارایی سازمان تاثیر بسزایی خواهد داشت. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی-پیمایشی است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، آمیزه ای از روش های کتابخانه ای و پیمایشی است. پس از بررسی دقیق ادبیات و با نظر اساتید و خبرگان پرسش نامه ای طراحی و در اختیار 47 نفر از مدیران و همچنین کلیه کارشناسان مرکز خرید معاونت آمادوپشتیبانی ناجا قرار گرفت. با توجه به اهمیت نتایج تحقیق در تامین بهینه اقلام سرمایه ای در سطح ناجا و همچنین قابل دسترس بودن جامعه آماری در این پژوهش از روش تمام شماری استفاده گردید.
یافته ها
روش تمرکزی با میانگین 4.15 بیشترین اثربخشی خرید اقلام سرمایه ای در معاونت آمادوپشتیبانی ناجا را به خود اختصاص داده است. در این میان عواملی نظیر کاهش قیمت به علت تعداد یا تناژ بالا در خرید، امکان سوق دادن تولیدکنندگان داخلی و... روش غیر تمرکزی با میانگین 3.99 رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است و عواملی نظیر تهیه و خرید کالا با عمر مفید و زمان مصرف بیشتر، به اندازه نیاز و با توجه به ظرفیت نگهداری و در زمان مناسب خرید و... روش نیمه تمرکزی با میانگین 3.96 رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است و عواملی نظیر: افزایش سرعت در خریدها، بهره گیری از منابع موجود در منطقه در این میزان اثربخشی تاثیرگذار بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1569011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!