تبیین تجارب پرستاران از مشکلات خانوادگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی: یک پژوهش کیفی پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی باعث مشکلات فراوانی برای افراد مبتلا در خانواده و جامعه همچون کاهش سطح کارآیی در انجام وظایف منزل و خارج آن، افت تحصیلی، مشکلات و کشمکش های خانوادگی، ناسازگاری با همسر، بدرفتاری با فرزند، غیبت از کار و در موارد شدید جرائم و خودکشی می شود. ارائه خدمات موثر به بیماران و مراقبت کنندگان خانوادگی آنان نیازمند درک جامع از تجارب آنان خواهد بود. هدف از این مطالعه تبیین تجارب پرستاران از مشکلات خانوادگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه کیفی حاضر از نوع پدیدارشناسی بود که به روش مبتنی بر هدف و تا اشباع اطلاعات، بر روی 21 نفر از پرستاران زن متاهل و شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های شهر ارومیه که مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بودند انجام شد. شرکت کنندگان به روش مبتنی بر هدف انتخاب و اطلاعات از طریق مصاحبه باز و نیمه ساختارمند جمع آوری گردید. روش تحلیل و گام های پیشنهاد شده درونمایه ای توسط ونمانن مورد استفاده پژوهشگران در این مطالعه بود. در مطالعه حاضر، به منظور بررسی داده ها از چهار معیار مقبولیت، انتقال پذیری، تاییدپذیری و قابلیت اعتماد استفاده گردید
یافته ها
متن مصاحبه با شرکت کنندگان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و کدهای مفهومی از آن استخراج گردید. سپس کدها به چهار مفهوم اصلی و زیرمفهوم های مربوطه دسته بندی شدند که عبارت اند از «اختلال در روند زندگی زناشویی، تهدیدات درک شده ناشی از مشکلات در محل کار و زندگی، تلاش برای کسب حمایت معنوی و انسانی و اتخاذ راهبردهای مقابله با مشکلات» بودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصله از تجارب مشارکت کنندگان بر ضرورت تشخیص زودرس و اختصاص منابع جهت حمایت از این افراد و توجه بیشتر سیستم های مربوط به سلامت زنان و متخصصین بهداشت باروری به عوارض سندرم پیش از قاعدگی تاکید می نماید. فرهنگ سازی در میان زوج ها در مراکز مشاوره و درمانی به منظور آشنا سازی و درک مشکلات ناشی از ناشی از سندرم پیش از قاعدگی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
474 تا 484
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!