طراحی روش بررسی اتصال سلولی پروتئین ها بر پایه الیزا قابل استفاده در ژن درمانی برون تن

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از راه کارهای بهبود ژن درمانی، هدفمند کردن ژن درمانگر می باشد. افزودن توالی های کد کننده پپتیدها و یا پروتئین هایی که گرایش بالایی به سلول های هدف دارند به ژن درمانگر کد کننده پروتئین ترشحی از جمله این روش ها محسوب می شود. با این وجود ارزیابی کارآمدی چنین تغییراتی در هدفمنسازی محصول ژن با روش های معمول بررسی اتصال سلولی پروتئین های درمانگر تولید شده در سیستم پروکاریوتی، بطور مستقیم امکانپذیر نیست. در تحقیق پیش رو ما با طراحی روشی بر مبنای آزمون الیزا امکان بررسی اتصال سلولی پروتئین های حاصل از ژن درمانی را بطور مستقیم مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها
به منظور هدفمندسازی ژن درمانگر Mda-7، با روش مهندسی ژنتیک، توالی کد کننده پپتید RGD4C -که گرایش زیادی به اینتگرین های سطحی سلول های سرطانی دارد- را در ست بعد از توالی پپتید نشانه مصنوعی و در ناحیه کد کننده انتهای آمین پروتئین تعبیه کردیم. سپس این cDNA تغییر یافته و cDNA بدون تغییر را در ناقل بیانی یوکاریوتی pCDNA3.1 همسان سازی کردیم. ناقل ها را در رده سلولی HEK-293 ترانسفکت کردیم. سپس میزان بیان Mda-7 ترشح شده در محیط کشت سلول ها را با آزمون الیزا سنجیدیم. پس از همسان کردن غلظت پروتئینMda-7 و RGD.Mda-7 در محیط های کشت سلول های ترانسفکت شده، از آنها به عنوان منبع این پروتئین ها استفاده کردیم. کاهش غلظت محصول این ژن ها دو ساعت پس از مجاورت با رده های سلولی داری اینتگرین HepG2، M21 و فاقد اینتگرین Saos-2 با روش الیزا بررسی و مقایسه شد. این آزمایش سه مرتبه بطور مستقل انجام گرفت و سپس داده ها با آزمون آماری مقایسه میانگین (T-Test) توسط نرم افزار SPSS، مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج و بحث:بررسی آماری نتایج، حاکی از این است که محصول ژن RGD.Mda-7 نسبت به محصول ژن Mda-7 جهت اتصال به سلول های دارای اینتگرین HepG2 و M21 بطور معنی داری گرایش بیشتری دارد، در حالیکه جهت اتصال به رده سلولی فاقد اینتگرین Saos-2 تفاوت معنی داری نداشتند. با این نتایج بنظر می رسد روش طراحی شده در این تحقیق، راه کار مناسبی جهت ارزیابی اتصال سلولی پروتئین ها در کاربردهای ژن درمانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
372 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!