شیوع و ارزیابی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی_عضلانی با استفاده از روش RULA در کارکنان دفتری یک شرکت عمرانی در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات اسکلتی_عضلانی از مشکلات عمده در محیط های کاری بوده که سبب از دست رفتن زمان کار، غیبت، کاهش بهره وری و افزایش هزینه ها می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع علائم و ارزیابی ریسک ابتلا به این اختلالات انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی، تعداد 133 نفر از کارکنان دفتری یک شرکت بزرگ عمرانی در سال 1393 وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده های علائم اختلالات اسکلتی_عضلانی از پرسشنامه نوردیک و برای ارزیابی ریسک مربوط به این اختلالات از روش RULA استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و رگرسیون چندگانه و با نرم افزار SPSS نسخه ی 16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نزدیک به 50 درصد کارکنان علائم اختلالات اسکلتی_عضلانی را حداقل در یک ناحیه، طی 12 ماه گذشته، گزارش کردند. بیشترین شیوع علائم مربوط به کمر (42/1 درصد) گردن (33/1 درصد)، مچ دست/دست (18 درصد) و شانه ها (11/3 درصد) بودند. شیوع علائم در نواحی گردن و کمر افرادی که 10 ساعت و بیشتر در روز کار میکردند از نظر آماری معنا دار بود (0/001>P). همچنین، شیوع علائم در کارکنان با سابقه کار بیشتر از 5 سال در نواحی گردن، مچ دست/دست و کمر به طور معنی داری بیشتر بود (0/05>P). ارزیابی ریسک نشان داد که تمام پوسچرهای کارکنان در سطوح اقدام اصلاحی 2 و 3 قرار دارند.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد علائم اختلالات اسکلتی_عضلانی در کارکنان دفتری شیوع بالایی دارد و سطح ریسک این اختلالات متوسط به بالا است. همچنین، عوامل تاثیر گذار اصلی در شیوع این علائم سابقه کار بالای 5 سال و ساعات کار بیشتر از 10 ساعت در روز بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!