تاثیر بازی های آموزشی گروهی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا بر پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان پیش دبستانی

پیام:
چکیده:
زمینه
آنچه برای آینده مورد نیاز است پرورش مهارت تفکر خلاق است. در این راستا بهبود و ارتقاء تفکر خلاق در کودکان، به عنوان یکی از مهارت های مورد نیاز عصر ارتباطات، مستلزم تناسب و به کارگیری الگوها و روش های طراحی آموزشی نوین است.
هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های آموزشی گروهی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری سازنده گرا بر پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است.
روش
این پژوهش به روش نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان دختر و پسر مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی شهر همدان در سال تحصیلی 94-1393 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و به صورت تصادفی به تعداد 24 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.در ابتدا از آزمون هوشی وکسلر به صورت انفرادی برای هر دانش آموز اجرا شده است و پس از نمره-گذاری بر اساس نمرات این آزمون، کودکان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها، ابتدا از آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب به عنوان پیش آزمون برای هر دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. بازی های گروهی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده گرا به مدت8 جلسه تنها در گروه آزمایش توسط کودکان اجرا شد. در پایان آموزش، مجددا از دو گروه پس آزمون خلاقیت به عمل آمده است.
یافته ها
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش به سبک بازی های گروهی بر پرورش مهارت تفکر خلاق کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری
نقش بازی آموزشی گروهی در روند رشد جسمانی و روحی- روانی کودکان انکارناپذیر است. آموزش لذت بخش، رویکردی است که در آن کودکان بازی می کنند و یادگیری با فعالیت های لذت بخش صورت می گیرد. از دیدگاه روان شناسی، بازی کار کودک است و بر همه جنبه های رشد کودک از جمله جنبه های بهداشتی، روانی، افزایش مهارت در برنامه ریزی، توانایی حل مساله، خلاقیت، دست یافتن به دور اندیشی، رشد زبان و بخصوص تفکرخلاق موثر است. این پژوهش نیز نشان دادکه آموزش به سبک بازی های گروهی میتواند با روندی خوشایند و لذتبخش، مهارت تفکر خلاق کودکان را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!