تبیین جامعه شناختی تاثیر رسانه های خارجی بر کجروی فرهنگی دانش آموزان دبیرستانی شهر فریدونکنار

چکیده:
امروزه صاحب نظران علوم ارتباطات با اذعان به توانایی شگرف رسانه های جمعی در شکل دهی افکار، نگرش ها و رفتار افراد، مطالعات مختلفی در زمینه ی سنجش میزان و نوع تاثیرات رسانه ها انجام می دهند. آنان بیان می دارند که فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی می توانند با کارکردهای منفی و تخطی از اخلاق رسانه ای، سلامت فکری، اخلاقی و فرهنگی آحاد جامعه را تهدید و الگوهای نابهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت کنند. به موازات این امر، نتایج پژوهش های صورت گرفته، حاکی از گستردگی نقض هنجارهای رسمی و سنتی در عرصه های فرهنگی و افزایش کجروی فرهنگی در جامعه ی ایران دارند. بنابراین، هدف اصلی تحقیق، بررسی عوامل موثر بر کجروی فرهنگی دانش آموزان دبیرستانی شهر فریدونکنار است.
روش پژوهش حاضر، پیمایشی، از نوع مقطعی و برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق دانش آموزان دبیرستان های شهر فریدونکنار هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر برآورد شده، و روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از ماهواره و اینترنت با کجروی فرهنگی رابطه ی مثبت و معناداری دارد؛ این در حالی است که رابطه ی متغیرهای پیوند با خانواده و پیوند با مذهب با کجروی فرهنگی منفی و معنادار است. نتایج ضرایب استاندارد در معادلات ساختاری نشان می دهد که به ترتیب متغیرهای استفاده از ماهواره 43/0، استفاده از اینترنت 26/0، پیوند با خانواده 26/0- و پیوند با مذهب 23/0- بیش ترین تاثیر را بر متغیر کجروی فرهنگی دارند. هم چنین متغیرهای مستقل تحقیق حدود 44 درصد از تغییرات کجروی فرهنگی را تبیین می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!