مروری بر آموزش مراقبت به والدین کودکان دارای فلج مغزی

چکیده:
مقدمه و هدف
کودکان دارای فلج مغزی از ابتدای تولد با آسیب های متفاوتی روبرو هستند. بنابراین دریافت خدمات از سوی متخصصین مختلف ضروری به نظر می رسد که نیازمند صرف هزینه ی مالی و زمانی بسیار است. با توجه به اینکه مراقبت نامناسب والدین گاهی وضعیت فعلی کودکان را تشدید می کند و میزان آموزش و مداخله در هر جلسه درمانی در کلینیک، برای ایجاد تغییرات نوروپلاستیک درمغز و تعامل با محیط ناکافی می باشد، لازم است مداخلات و آموزش ها به صورتی ارائه شود تا علاوه بر تاثیر بیشتر بر عملکرد کودکان، در وقت و هزینه ی والدین و متخصصین صرفه جویی شود. در مطالعه ی پیش رو، مروری روایتی بر آموزش مراقبت به والدین کودکان دارای فلج مغزی انجام می گردد .
مواد و روش ها
با توجه به هدف پژوهش حاضر، منابع مورد بررسی قرار گرفتند. پایگاه های داده هایPub med، OVID، ProQuest، Web of science، Elsevier، OT seeker، SID، Magiran ،IRAN MEDEX، MEDLIB و موتور جستجوگر Google scholar با کلید واژه هایی شامل ارائه مداخلات (caring، self-care، home nursing)، شرکت کننده ها (parents، caregivers، mother)، نوع مداخله (teaching، training، education)، و ناتوانی (cerebral palsy or physical disabilities) به گونه ای سازمان یافته جستجو شد. مقالات از 1990تا ژوئن 2015 بررسی شدند. عنوان و چکیده 427 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
14 مقاله در مرور وارد شد. اثرگذاری آموزش مراقبت در مطالعات از دو وجه والد و کودک، عوامل تاثیر گذار بر پیروی والد از آموزش ها و ارائه آموزش ها از طرق مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
نتیجه گیری
آموزش مراقبت به مراقب کودک دارای فلج مغزی بر سلامت روانی مراقب و هم چنین بر مشارکت کودک در فعالیت های روزمره زندگی و عملکرد حرکتی ظریف و درشت وی نیز تاثیر مثبتی دارد. ولی بررسی های بیشتری برای ارائه روش و محتوایی متناسب با نیازهای مراقب برای آموزش و افزایش ارتباط بین مراقب، متخصص و مراقبان با شرایط مشابه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!