ارزیابی قابلیت تولید پنبه (Gossypium spp.) در تناوب با کشت مخلوط کنجد (Sesamum indicum L.)-لوبیا چشم بلبلی (Vigna unguiculata L.)

چکیده:
به منظور بررسی اثر ترکیب های مختلف کشت مخلوط کنجد و لوبیا چشم بلبلی بر تولید پنبه، کارایی شش نوع تناوب زراعی آیش- پنبه، کنجد- پنبه، لوبیا چشم بلبلی- پنبه، 50:50 کنجد/ لوبیا چشم بلبلی- پنبه، 25:75 کنجد/ لوبیا چشم بلبلی- پنبه و 75:25 کنجد/ لوبیا چشم بلبلی- پنبه، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار طی سال های سال های 1393 و 1394در شهرستان فسا مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در سال اول آزمایش مخلوط 50:50 کنجد-لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با کشت خالص از لحاظ شاخص های نسبت برابری زمین (03/1)، نسبت برابری زمان- سطح (04/1) و کارایی استفاده از زمین (155) برتر و از بهره وری بالاتری برخوردار بود. نتایج مربوط به سال دوم آزمایش نشان داد که کاشت پنبه پس از لوبیا چشم بلبلی و کاشت آن پس از کشت مخلوط 25:75 کنجد/ لوبیا چشم بلبلی، از بهره وری تولید بالاتری برخوردار بود و در این ترکیب های کشت، عملکرد وش پنبه نسبت به سیستم آیش- پنبه به میزان 9/29 درصد افزایش یافت. ترکیب 25:75 کنجد/ لوبیا چشم بلبلی- پنبه نسبت به لوبیا چشم بلبلی- پنبه دارای شاخص برداشت بالاتری بود. بیشترین ارزش اقتصادی مربوط به تناوب لوبیا چشم بلبلی- پنبه بود که این نتیجه بر اساس عملکرد بالای لوبیا چشم بلبلی در کشت خالص (4/3772 کیلوگرم در هکتار) و عملکرد بالاتر پنبه (3406 کیلوگرم در هکتار) پس از آن، به دست آمد. کمترین ارزش اقتصادی مربوط به تناوب آیش- پنبه بود. با توجه به نتایج این آزمایش به نظر می رسد که تناوب زراعی لوبیا چشم بلبلی- پنبه، عملکرد پنبه را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!