ارزیابی مقایسه ای روش های پرداخت کارانه و سرانه در هزینه خدمات بیمه ای خانوار: چارچوب نظری و کاربرد

چکیده:
مقدمه و هدف
روش های پرداخت کارانه و سرانه به جهت تاثیرگذاری بر انگیزه های مالی فراهم آورندگان خدمات می تواند موجب زیادی یا کمی خدمات و هزینه ها برای سازمان بیمه و بیمه شده ها گردد. در این پژوهش، هزینه های خدمات بیمه ای سلامت به ازای هر خانوار در استان ها، در دو روش پرداخت کارانه و سرانه به ازای شاخص های یکسان برای رضایت بیمه شده ها، مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش ارزیابی روش های پرداخت کارانه و سرانه با استفاده از داده های ثبتی سازمان بیمه سلامت ایران و براساس مدل بهینه سازی از نوع تقاضای جبرانی صورت پذیرفت. در این مدل، قرارداد بین سازمان بیمه و بیمه شده ها با سطح مشخصی از هزینه ها و شاخص رضایت بیمه شده ها تعیین می گردد؛ به این ترتیب، سطح تقاضا برای خدمات بیمه ای سلامت به طور مستقل سطح عرضه خدمات توسط فراهم آورندگان خدمات تعیین می شود.
نتایج
نتیجه ارزیابی نشان می دهد که به ازای رضایت یکسان برای بیمه شده در دو روش پرداخت کارانه و سرانه در سال 1391، متوسط هزینه خدمات بیمه ای خانوار برای مجموع خدمات سرپایی و بستری در روش پرداخت سرانه در 22 استان کشور نسبت به روش پرداخت کارانه کمتر می باشد.
نتیجه گیری
توضیح قرارداد بین سازمان بیمه و بیمه شده ها با کمترین هزینه خدمات بیمه ای به ازای شاخصی از سطح رضایت حاصل از این خدمات، هدفی است که می تواند برای سازمان بیمه و بیمه شده ها و به طور مستقل ازنظر فراهم آورندگان خدمات، مطلوب دانسته شود. در این شرایط، سازمان بیمه و بیمه شده ها روش پرداختی را انتخاب می کنند که تفاوت بین متوسط نرخ واحد خدمات برای هزینه های بیمه ای و متوسط این نرخ در بازار خدمات سلامت یا هزینه ریسک آن، حداقل است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1599689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!