تاثیر تلقیح قارچ های آربسکولار Glomus fasciculatum وG. mosseae بر رشد، فتوسنتز و جذب برخی عناصر نهال های کنار (Ziziphus spina-christi L.)

نویسنده:
چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر قارچ های میکوریزی (Glomus fasciculatumوG. mosseae و ترکیب دو قارچ) بر رشد، فتوسنتز و جذب عناصر نهال های کنار در نهالستان گرمسیری مهران در استان ایلام انجام گرفت. نتایج نشان داد که درصد کلنیزاسیون ریشه در تیمار ترکیبی، بیشتر از تیمار خالص قارچ های Glomus fasciculatum وG. mosseae بود. وزن تر ریشه، هدایت روزنه ای و کلروفیل a در نهال های میکوریزی نیز بیشتر از نهال های غیرمیکوریزی کنار بود. همچنین در تیمار ترکیبی و تیمار خالص G. mosseae، قطر یقه، وزن خشک ریشه، نیتروژن اندام هوایی و فسفر ریشه بیشتر از تیمار G. fasciculatum و آن هم بیشتر از شاهد بود. میزان فتوسنتز و تعرق نیز در تیمارهای ترکیبی و تیمار خالص G. fasciculatumاز تیمار خالص G. mosseae و شاهد بیشتر بود. اما از طرفی، قارچ های میکوریزی بر ارتفاع نهال (269/0P=)، وزن تر اندام هوایی (479/0P=)، وزن خشک اندام هوایی (697/0P=)، کلروفیل b (097/0P=)، نیتروژن ریشه (307/0P=)، فسفر اندام هوایی (126/0P=) و پتاسیم ریشه (638/0P=) و پتاسیم اندام هوایی (667/0P=) تاثیر معنی داری نداشتند. نتایج این تحقیق نشان داد که تیمار ترکیبی به دلیل ایجاد همزیستی بیشتر با نهال های کنار تاثیر بیشتری بر رشد و فتوسنتز نهال ها دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!