ارزیابی مدیریت مواد زائد جامد صنعتی 10 واحد بزرگ صنایع غذایی شهر تهران در سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مدیریت نامناسب پسماندهای صنعتی در سال های اخیر مخاطرات زیادی را ایجاد کرده است. در نتیجه آن، بهداشت، ایمنی و محیط زیست انسان ها را در معرض خطر قرار داده است. هدف از این مطالعه، بررسی مدیریت پسماندهای صنعتی 10 واحد بزرگ از صنایع غذایی شهر تهران در سال 1393 می باشد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که براساس بازدیدهای میدانی، تکمیل پرسشنامه، تهیه بانک اطلاعاتی و آنالیز نتایج انجام گردید. در نهایت واحدهای منتخب براساس شاخص ISWMI رتبه بندی شدند. پرسشنامه شامل 47 سوال در خصوص عناصر موظف مدیریت جامع مواد زائد جامد صنعتی، در قالب 10 حیطه مجزا بود. 10 واحد بزرگ از صنایع غذایی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید.
یافته ها
مقدار شاخص ISWMI (بر مبنای 100) در واحدهای صنعتی منتخب عبارت است از: شرکت J با مقدار 96 در رده خیلی خوب و شرکت A با مقدار 49 در رده ضعیف قرار گرفت. دو شرکت H و I نیز با 85 امتیاز در طبقه خیلی خوب جدول ارزیابی شدند. سه شرکت E، F، G به ترتیب با 72، 77 و 80 امتیاز در طبقه خوب و سه شرکت B، C، D به ترتیب با 57، 63 و 64 امتیاز در طبقه متوسط قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، وضعیت مدیریت پسماند صنعتی در بیشتر واحدهای منتخب متوسط به بالا می باشد. با این حال به نظر می رسد عواملی از قبیل عدم تعهد و باور مدیریت ارشد نسبت به اجرای سیستم مدیریت پسماند، عدم الزام صنایع به استخدام کارشناس محیط زیست یا بهداشت محیط و نیز فقدان برنامه ای جامع در سطح ملی برای مدیریت پسماند از موثرترین عوامل در تعیین مقادیر ISWMI صنایع می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1604998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!