مقایسه تشخیص هلیکوباکترپیلوری به دو روش تهاجمی پاتولوژی و سرولوژی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی چالوس سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی زخم معده و گاستریت مزمن است. شیوع هلیکوباکتر پیلوری معمولا در کشورهای در حال توسعه بیشتر است. بررسی و مقایسه شیوع هلیکوباکتر پیلوری به دو روش تهاجمی پاتولوژی و سرولوژی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی چالوس سال 1394 بود.
روش کار
این مطالعه آزمایشگاهی- مقطعی بر روی 358 بیمار طی سالهای در سال 1394 انجام شد. بیوپسی آنتروم معده و دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E انجام و آنتی بادی سرولوژی (IgG) با روش الیزا برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری اندازه گیری شد. داده های حاصل به روش مربع کای دو، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافته ها و
نتیجه گیری
نتایج تست های این مطالعه عفونت هلیکوباکتر پیلوری در 22/34% (80 مورد) گزارش شد. شیوع این عفونت در زنان (06/30%) و در مردان (15/89%) بود که آزمون آماری اختلاف معنی دار آلودگی بیشتر زنان را نشان داد (0/01 p=). شیوع در رده سنی 35-26 سال (8/30) و گروه وزنی 80-71 کیلوگرم (36/1) به صورت معنی داری بیشتر گزارش گردید. همچنین نتایج بیوپسی از دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E به صورت معنی داری، دقیق تر از نتایج سرولوژی آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری را نشان داد. شیوع بالای عفونت در رده سنی 35-26 سال ( 30/8 درصد)، اهمیت نمونه گیری بیوپسی و رنگ آمیزی بافت را در بین جوانان نشان می دهد. و همچنین شباهت بین الگوی کشورهای پیشرفته و ایران در این مطالعه نیز مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که انجام تیتراسیون آنتی بادی به تنهایی کافی نبوده و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه گیری تهاجمی پاتولوژی می باشد.
پیلوری در 34/22% (80 مورد) گزارش شد. شیوع این عفونت در زنان (30/06%) و در مردان (15/89%) بود که آزمون آماری اختلاف معنی دار آلودگی بیشتر زنان را نشان داد (0/01 p=). شیوع در رده سنی 35-26 سال (30/8) و گروه وزنی 80-71 کیلوگرم (36/1) به صورت معنی داری بیشتر گزارش گردید. همچنین نتایج بیوپسی از دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E به صورت معنی داری، دقیق تر از نتایج سرولوژی آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری را نشان داد.
نتیجه گیری
شیوع بالای عفونت در رده سنی 35-26 سال ( 30/8 درصد)، اهمیت نمونه گیری بیوپسی و رنگ آمیزی بافت را در بین جوانان نشان می دهد. و همچنین شباهت بین الگوی کشورهای پیشرفته و ایران در این مطالعه نیز مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که انجام تیتراسیون آنتی بادی به تنهایی کافی نبوده و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه گیری تهاجمی پاتولوژی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!