بررسی اثر ضد باکتریایی نانو ذرات نقره با مشتقات تیازول، ایمیدازول و تتراهیدرپریدین علیه باکتری های گرم منفی بیماریزای بیمارستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گسترش مقاومت دارویی در باکتری های گرم منفی بیمارستانی، تهدیدی جدی برای سلامت بیماران، کارکنان بخش های درمانی و به طور کل بهداشت عمومی توسعه محسوب می شود. شناسایی و استفاده از ترکیبات جدید ضد باکتریایی مانند مشقات تیازول، ایمیدازول و تتراهیدروپریدین و نانوذرات نقره می تواند راه حل موثری برای این معضل باشد. در همین راستا در این مطالعه به بررسی و مقایسه اثر ضد باکتریایی از مشقات تیازول، ایمیدازول، تتراهیدروپریدین و نانوذرات نقره بر سه باکتری گرم منفی پروتئوس میرابلیس، اسینتو باکتر بومانی و شیگلا دیسانتریه پرداختیم.
مواد و روش ها
برای بررسی و مقایسه اثر ضد باکتریایی، از روش انتشار در دیسک برای اندازه گیری قطر هاله مهار رشد و از روش روش براث میکرو دایلوشن برای تعیین حداقل غلظت بازدارندگی رشد (MIC) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که مشتقات تیازول، ایمیدازول و تتراهیدروپریدین و نانوذرات نقره فاقد اثر مهاری بر اسینتو باکتر بومانی بودند، همچنین اثر مهاری مشتقات ایمیدازول، تتراهیدروپریدین و مشتقات a-c6 تیازول بر روی هیچ کدام از باکتری ها مشاهده نگردید. در این مطالعه قطر هاله 3/17و 5/18 میلی متر و MIC 125 و 5/62 میکرو گرم بر میلی لیتر برای اثر مهاری مشتق d6 تیازول به ترتیب روی پروتئوس میرابلیس و شیگلا دیسانتریه ثبت گردید، همچنین نانوذرات نقره نیز با قطر هاله 4/13 و 2/15 میلی متر و MIC 1125 و 5/562 میکروگرم بر میلی لیتر به ترتیب روی پروتئوس میرابلیس و شیگلا دیسانتریه اثر مهاری داشتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه قدرت ضد باکتریایی مشتق تیازول نسبت به نانو ذرات نقره اثبات شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!