میزان پاسخدهی مناسب به واکسن هپاتیت B در بیماران HIV مثبت مراجعه کننده

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عفونت های توام شایع با عفونتHIV، هپاتیت B می باشد که توسط واکسیناسیون قابل پیشگیری است. میزان اثر بخشی دوز روتین واکسن هپاتیت B در جمعیت معمولی بیش از 96% می باشد، اما این میزان در گروه های خاص از میزان اثر بخشی کمتری برخورداراست.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی بالینی خود شاهد 48 بیمارHIV مثبت دارای سرولوژی منفی Anti Hbs-Ab، Hbs Ag تحت واکسیناسیون هپاتیت B (0، 1 و 6 ماه) قرار گرفتند و 2 ماه پس از تجویز آخرین دوز واکسن، Anti-HbsAb مجددا به روشElisa بررسی شد. وضعیت ایمنی سلولی توسط فلوسیتومتری مورد ارزیابی قرارگرفت.
یافته ها
تنها 14مورد (29.1%) از بیماران HIV مثبت، سرولوژی مثبت از نظر Anti-HbsAb پیداکردند (11مرد و 3 زن). از این تعداد 4 مورد (28.6%) در گروه سنی بالای 40 سال بودند و از 34 بیمار HIV مثبت که به واکسن هپاتیت B پاسخ نداده بودند، 10مورد (29.4%) بالای 40 سال بودند. میانگین تعداد لنفوسیت های CD4+T دار در گروه پاسخ داده به واکسن 352.5 و در گروه بدون پاسخ، 283.9 بود. دو مورد (17.6%) از 17 بیمار HIV مثبت با CD4+T<200و 6 مورد (31.5%) از 19 بیمار HIV مثبت با200500 به واکسن هپاتیت B پاسخ دادند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه واکسیناسیون هپاتیت B بهتر است در مرحله مقدماتی آلودگی به ویروس HIV تجویز گردد و دوز روتین واکسن جهت ایجاد مصونیت زایی از کارآیی لازم برخوردار نمی باشد بنابراین مطالعات بیشتری جهت بررسی تجویز دوز دو برابر یا تکرار دوز روتین یا افزایش دفعات تجویز واکسن هپاتیت B در این گروه در معرض خطر مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p161041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!