تاثیر تمرینات استقامتی، مقاومتی و ترکیبی بر نیمرخ لیپیدی، مقاومت انسولینی و آدیپونکتین سرمی کودکان چاق غیر فعال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر، سبک زندگی ایرانیان به ویژه کودکان در حال تغییر می باشد که می تواند بر افزایش بیماری های قلبی-عروقی تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد روش های مختلف تمرینی جزء مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عوامل خطر قلبی-عروقی هستند. هدف از این مطالعه، بررسی تغییرات عوامل خطر متابولیکی قلبی-عروقی متعاقب هشت هفته تمرینات استقامتی، مقاومتی و ترکیبی در کودکان چاق غیر فعال 8-12 سال بود.
روش بررسی
60 کودک پسر چاق (سن: 8-12 سال و BMI بین kg/m2 30-35) به صورت تصادفی و هدفمند به چهار گروه 15 نفری تقسیم شدند که شامل فعالیت ورزشی استقامتی، فعالیت ورزشی مقاومتی، فعالیت ورزشی ترکیبی و کنترل بودند. برنامه تمرینات ورزشی چهار جلسه در هفته به مدت هشت اجرا شد. برای ارزیابی متغیرها از آزمون تحلیل واریانس با داده های تکراری و یک طرفه و نرم افزار SPSS استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد پس از سه نوع تمرینات ورزشی، میزان BMI، کلسترول تام، تری گلیسیرید، LDL، VLDL و مقاومت انسولینی در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری نشان دادند(P0.001). میزان HDL و آدیپونکتین سرمی در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل بعد از تمرینات مختلف افزایش معنی داری نشان دادند (P0.001).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، تمرین استقامتی نسبت به تمرینات ترکیبی و مقاومتی تاثیر بیشتری در بهبودی عوامل خطر متابولیکی قلبی-عروقی در کودکان چاق غیرفعال داشته است. سه نوع تمرین ورزشی بکار گرفته در این تحقیق، به ویژه تمرین استقامتی جهت پیشگیری و کاهش شیوع بیماری های قلبی-عروقی و اختلالات مربوط به چاقی در کودکان چاق غیرفعال استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
641 تا 654
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!