بررسی فراوانی ژن های فیمبریه papA، fimH، kpsMT، papEF و ibeA در نمونه های اشریشیاکلی جداسازی شده از عفونت ادراری کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سویه های اشریشیاکلی عامل مهمی در بروز عفونت ادراری بوده و به گروه اشریشیاکلی بیماری زای خارج گوارشی تعلق دارند. اشریشیاکلی یوروپاتوژنیک فاکتورهای حدت مختلفی را بروز می دهند. این فاکتورها در ایجاد کلونیزاسیون، تهاجم و متعاقب آن کاهش پاسخ دستگاه ایمنی میزبان می شوند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژن های حدت fimH،papAH ، papEF، kpsMT و ibeA از جدایه های اشریشیاکلی ایزوله شده از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی آن بود.
روش بررسی
در مجموع 60 جدایه اشریشیاکلی از نمونه های ادراری اخذ گردید. جدایه ها بر اساس تست های بیوشیمیایی و باکتریولوژی استاندارد تشخیص داده شدند. جدایه های تایید شده به منظور تعیین ژن های papAH، fimH، kpsMT، papEF و ibeA توسط روش Multiplex-PCR مورد بررسی قرار گرفتند. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها علیه 9 عامل ضد میکروبی صورت گرفت.
یافته ها
ژن حدت fimH دارای بیشترین فراوانی (75%) بود. سایر ژن ها شامل kpsMT، papEF و papAHبه ترتیب در 6/21%، 6/11% و 10% جدایه ها شناسایی شدند. بیشترین میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های پنی سیلین و آمپی سیلین به ترتیب با 3/96% و 2/87% فراوانی و بیشترین میزان حساسیت به آنتی بیوتیک کوآموکسی کلاو با 6/94% فراوانی گزارش شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد ژن fimH دارای بیشترین فراوانی در بین سویه های اشریشیاکلی جداسازی شده از عفونت اداری مربوط به کودکان می باشد و عامل مهمی در بیماری زایی این باکتری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!