نظرات کارکنان واحد بهداشت خانواده در مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد عوامل موثر بر سزارین های بدون دلیل پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آمار روز افزون سزارین در بسیاری از کشورهای جهان موجب نگرانی مسئولین بهداشتی شده و انجام سزارین های بدون اندیکاسیون علمی تهدیدی برای نظام سلامت کشور است. این مطالعه با هدف تعیین نظرات کارکنان واحد بهداشت خانواده در مراکز بهداشتی درمانی در مورد عوامل موثر بر سزارین های بدون دلیل پزشکی در سال 1393 انجام شد.
روش و
مواد
این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1393 در شهر تهران انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل همه کارکنان رسمی و طرحی بهداشت خانواده شاغل در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی بودند. در مجموع 739 نفر به روش نمونه گیری در دسترس بررسی شدند. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه خود ایفا جمع آوری شد.
یافته ها
از نظر کارکنان بهداشتی علل انجام سزارین به ترتیب درخواست مادر 336 (5/45%) نفر، توصیه متخصصین زنان به علل غیر پزشکی 234 (7/31%) نفر و توصیه متخصصین زنان به علل پزشکی 169 (8/22%) نفر بود. مهم ترین عوامل موثر بر سزارین های بدون دلیل پزشکی به ترتیب ترس مادر از درد زایمان، سودمند بودن سزارین از نظر اقتصادی برای پزشکان، عدم آگاهی مادر از عوارض سزارین، راحت تر بودن انجام سزارین برای پزشک و داشتن بیمه به خصوص بیمه تکمیلی برای مادران ذکر شد.
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد آموزش مادران و خانواده های آنها در خصوص روش های کنترل درد زایمان و عوارض ناشی از سزارین ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1613826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!