مطالعه کارآیی روش تشخیصی آزمایش مستقیم میکروبی، PCR900IS و کشت میکروبی در تشخیص باکتری مایکوباکتریوم اویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس در مدفوع گاوهای به ظاهر سالم

چکیده:
بیماری یون یا پاراتوبرکلوزیس نوعی آنتریت گرانولوماتوزی مزمن در نشخوارکنندگان با عامل مسبب مایکوباکتریوم اویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس (MAP) می باشد و خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری به خصوص گاوداری شیری در سراسر دنیا وارد می کند. تشخیص MAP در نمونه های بالینی با روش کشت میکروبی به عنوان روش استاندارد طلایی به 16-6 هفته زمان نیاز دارد. از طرف دیگر شناسایی سریع و دقیق گاوهای دفع کننده میکروب فوق در مدفوع برای کنترل موفق بیماری در گله لازم است. در این تحقیق، بر روی مدفوع 100 راس گاو به ظاهر سالم از گاوداری های صنعتی تبریز با سابقه بیماری یون، آزمایش مستقیم میکروبی با رنگ آمیزی ذیل نلسن، کشت میکروبی در محیط زرده تخم مرغ هرولد و دو روش direct PCRبر پایه عنصر 900IS انجام شد. در آزمایش مستقیم میکروسکوپی 7 نمونه (7 درصد)، در کشت میکروبی 14 نمونه (14 درصد)، در PCR با جفت پرایمر 91F/90F 15 نمونه (15 درصد) و در PCR با جفت پرایمر 26FP/25FP 25 نمونه (25 درصد) مثبت ثبت شدند. این نتایج نشان داد روش PCR تعداد موارد مثبت بیشتری را شناسایی می کند، بنابراین می توان از آن برای شناسایی سریع و در عین حال دقیق تر گاوهای دفع کننده MAP در مدفوع استفاده کرد. هم چنین نوع پرایمر در حساسیت تست PCR نقش مهمی ایفا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!