بازخوانی حکمت اشراق سهروردی در پرتو الگوی فلسفی پی یرآدو؛ فلسفه بمثابه روش زندگی

چکیده:
پی یرآدو (20101922.م) فیلسوف فرانسوی معاصر، با عرضه الگوی فلسفی فلسفه بمثابه روش زندگی که حاصل سالها پژوهش او در زمینه فلسفه باستان است، پویایی و حیات حقیقی فلسفه را در زندگی روزمره فیلسوف نشان میدهد. در این پژوهش سعی بر آن است که با بکارگیری این الگو به تحلیل و بازخوانی مکتب اشراق سهروردی بپردازیم. به این منظور، علاوه بر معرفی الگوی فلسفی فلسفه بمثابه روش زندگی به توضیح مولفه های مهم آن از جمله: گفتار فلسفی تمرینات معنوی و جایگاه آن در بررسی مکاتب فلسفی ارشاد معنوی میپردازیم.
پس از آشنایی با الگوی فلسفه بمثابه روش زندگی در بخش دوم نوشتار حاضر به تحلیل و بازخوانی حکمت اشراق در قالب این الگوی فلسفی میپردازیم. به این منظور، ابتدا به طرح مسائل اساسی مکتب اشراق همچون نور و سلسله مراتب انوار، نفس و اهمیت آن در مکتب اشراق، عالم مثال و ضرورت آن، معرفت شناسی و هستی شناسی در مکتب اشراق، خواهیم پرداخت. بیان مسائل و موضوعات بنیادین در مکتب اشراق سبب می شود تا با توجه به این الگوی فلسفی بتوانیم روش زندگی مکتب اشراق را مشخص کنیم و سپس عناصر و ویژگی های این روش زندگی را با توجه به الگوی فلسفه بمثابه روش زندگی نشان میدهیم.
از آنجا که مکتب اشراق سهروردی پیوندی عمیق با عرفان و سیر و سلوک معنوی دارد، شناخت و درک آن فلسفی و نشان دادن انسجام ساختاری آن در بیان مسائل مختلف فلسفی با دشواری همراه است. الگوی فلسفه بمثابه روش زندگی با ارائه راهکارهایی محقق را قادر میسازد تا درک یکپارچه و جامع خویش از مسائل و موضوعات مطرح شده در این مکتب فلسفی عرفانی را بخوبی و در سایه یافتن روش زندگی منتخب از سوی این مکتب نشان دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!