بررسی کارایی فرایند ازن زنی کاتالیزوری در حذف اسید هیومیک در حضور خاک سبز و قرمز

چکیده:
سابقه و هدف
تری هالومتان ها و هالواستیک اسیدها در نتیجه کلریناسیون آب هایی که دارای مواد آلی محلول می باشند، تشکیل شده و مخاطرات بهداشتی بالقوه در پی دارد. بنابراین حذف اسید هیومیک به عنوان شاخص ترین ماده آلی محلول در آب های طبیعی ضرورت دارد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کارایی فرایند ازن زنی کاتالیزوری برای حذف اسید هیومیک از محلول های آبی در حضور خاک سبز محلی می باشد.
مواد و روش ها
خاک سبز و قرمز از منطقه سرچم اردبیل جمع آوری و پس از آماده سازی به عنوان کاتالیزور استفاده گردید. متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق شامل pH اولیه محلول، دوز کاتالیزور، زمان واکنش و غلظت اولیه آلاینده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که با افزایش زمان تماس، pH و دوز کاتالیزور و هم چنین با کاهش غلظت اولیه هیومیک اسید، کارایی فرایند COP افزایش می یابد. به طوری که در فرایند COP، تجزیه اسید هیومیک در شرایط pH طبیعی و در غلظت mg/l10 در حضور خاک سبز و قرمز به ترتیب در زمان های 15 و 20 دقیقه به 100 درصد رسید. نتایج حاصل از بررسی عوامل مداخله گر نیترات، کلرور، سولفات و کربنات نشان داد که حضور این عوامل در غلظت های بالا، تاثیر بسیار اندکی در کاهش راندمان فرایند ازن زنی کاتالیزوری در مقایسه با ازن زنی متداول دارد.
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که خاک سبز و قرمز کارایی فرایند COP را به میزان بسیار بالایی افزایش می دهند. بنابراین با توجه به قیمت ارزان و در دسترس بودن می توان به عنوان کاتالیزور جهت حذف اسیدهیومیک در فرایند COP و یا سایر فرایندهای مشابه استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!