انسجام بین شناخت و هیجان در تربیت

پیام:
چکیده:
هدف
این پژوهش به دنبال بررسی فلسفی نظریه ی انسجام هیجان و شناخت در تربیت است. از آنجا که در تعلیم و تربیت ، جنبه های هیجانی مانع پرورش ظرفیت های شناختی تلقی می شود، این مساله مطرح است که با توجه به انسجام هیجان و شناخت اصول راهنمایی تربیت کدام است؟
روش
در راستای اهداف پژوهش، از دو روش استفاده شد. برای تدوین مبانی از شیوه ی سنتزپژوهی به کار رفت تا گزاره های مبانی مربوط به شناخت و هیجان تدوین شود. در مرحله ی دوم، با استفاده از قیاس عملی، اصول تربیتی ناظر بر شناخت و هیجان تدوین شد.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان می دهد که گزاره های مبنایی شناخت و هیجان را می توان در پنج مقوله ی تاثیر شناخت بر هیجان، تاثیر هیجان بر شناخت، تصمیم گیری و شناخت، تعامل هیجانی، و یادگیری و هیجان دسته بندی و بر اساس گزاره های مبنایی مقوله های فوق و گزاره های هنجاری برگرفته از اهداف مصوب نظام تربیتی ایران، اصول آن را تنظیم کرد.
نتیجه گیری
بر اساس تبیین شناختی تعامل میان هیجان و شناخت، این نکته آشکار می شود که تمامی پردازش های شناختی دارای مولفه ی هیجانی هستند و پردازش-های هیجانی نیز از ظرفیت های شناختی مانند استدلال بهره می برند. بنابراین، در تدارک فرصت های تربیتی برای مربیان به دو نکته باید توجه کرد: نخست اینکه از ظرفیت مولفه های هیجانی می توان برای اثربخشی تربیت بهره برد؛ به ویژه در آموزش ارزش ها و تغییر نگرش ها؛ دوم ، با استفاده از ظرفیت های شناختی مانند استدلال می توان بر عقلانیت ابعاد هیجانی زندگی افزود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!