ساختار دانش در پژوهش های جغرافیایی روستایی با استفاده از رویکردهاهی تحلیل شبکه و مصورسازی علم

پیام:
چکیده:
استفاده از تحلیل هم واژگانی این قابلیت را دارد که ساختار فکری دانش در یک حوزه پژوهشی را شناسایی نماید و جبهه های پژوهشی زیرمجموعه آن را آشکار کند. این پژوهش سعی دارد با استفاده از فن هم واژگانی، ساختار فکری دانش در پژوهش های جغرافیای روستایی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداری سازی علم مورد مطالعه قرار دهد.
این پژوهش، به روش کتاب سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. جامعه این پژوهش را تعداد 11202 رکوردی تشکیل می دهد که در حوزه جغرافیای روستایی در بازه زمانی 1980 تا 2015 در وبگاه علوم نمایه شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژه های «چین»، «مهاجرت»، و «فقر»، و از نظر هم رخدادی زوج کلیدواژه «روستایی-شهری»، «چین-مهاجرت»، و «چین- فقر» بیشترین فراوانی را در پژوهش های جغرافیای روستایی داشته اند. یافته های مربوط به خوشه بندی سلسله مراتبی نیز منجر به شکل گیری هفت خوشه در این حوزه گردید که خوشه های «فضای روستایی» و «کالبدی و محیط طبیعی روستا» از نظر راهبردی در بهترین وضعیت قرار دارند. به طورکلی و با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مشخص می گردد علاوه بر مولفه های جغرافیایی (از قبیل مولفه های کالبدی، طبیعی، و تحلیل های مکانی)، موضوعات و مباحث اقتصادی شامل معیشت، فقر، درآمد، و اقتصاد کشاورزی نیز مورد توجه در پژوهش های روستایی بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!